Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mladen88
Har en S80 D5 2008, och igår under körningen bilen helt plötsligt tappade kraft och motorlampan tänds och då kunde jag inte gasa mer än 2500 varv och märkte att bilen är helt orkeslös. Jag låg på 170 km/h när det hände. Hastigheten har sjunkit till ca 100 km/h och det gick inte att få upp den igen. När jag kopplade AUTOCOM då fick jag upp felkoder:

P010116 Luftflödeskrets ,massa eller volym (för låg spänning)
P029900 Turbo/laddningskompressor (för lågt tryck)
P201500 Inloppskanal lägesgivare/kontakt krets BANK 1 (felaktig)
P040422 Avgasåterledning reglerkrets (för hög signal)

Raderade felkoderna och prövkörde bilen och den gick FELFRITT !!! Allting fungerade som det ska, bilen gick som klocka men så fort hastighets pilen hamnade på 170 km/h då hände samma sak igen fast den här gången fick upp bara 2 felkoder.

P010116 Luftflödeskrets ,massa eller volym (för låg spänning)
P029900 Turbo/laddningskompressor (för lågt tryck)

, raderade felkoder igen och bilen fungerade utmärkt !!! Har testat flera gånger och det händer samma sak varje gång. Bilen fungerar felfritt under 170 km/h men så fort jag kör över då blir den helt kraftlös . Någon som har haft samma problem eller nån som vet va kan de vara för fel ????
Bilagor
20160419_164207.jpg
20160419_164207.jpg (1.88 MiB) Visad 4164 gånger
Användarvisningsbild
av mladen88
tack. har precis läst hans tråd och kollade på min LMM och alla kontakter ser helt OK ut. Är ingen mekaniker och inte så duktig på att meka själv men tror inte att det finn nån glapp i kontakter eftersom som sagt bilen funkar utmärkt under 170km/h.
av andersuw
Händer samma sak vid fullgasacceleration eller bara vid 170? Och händer det omedelbart när du passerar 170 eller måste du ligga i den hastigheten ett tag först? Det ligger ju nära till hands att misstänka något som har att göra med just det faktum att motorn belastas hårt, t.ex. värmeutveckling i vissa komponenter, inklusive delar av elsystemet som berör just dessa komponenter.
av andersuw
Mwi skrev:Intressant att lämna bilen till verkstad för felsökning. Den börja gå dåligt över 170 km/h......
Man får åka till en verkstad i Tyskland. Där skulle de inte undra. ;-)
av andersuw
Att felet kommer bara vid hög hastighet och inte vid fullgasacceleration gissar jag beror på att felsymptomen dyker upp bara då motorn ligger på ganska konstant varvtal en liten tid, som det gör när accelerationen börjar gå långsamt, eller vid fullgaskörning på lägre varv än i området kring max effekt. Vid fullgasacceleration i lägre hastigheter pendlar ju varvtalet fram och tillbaka och motorn har kanske också högre varv än du har när du försöker fortsätta accelerera från 170.

Tänkbara felorsaker enligt VIDA för de felkoder du har nedan. Notera särskilt anmärkningen om just den kombination av två felkoder som du har. Det är möjligt att du har lösningen där.

ECM-P010116

Obs! Om någon/några av följande felkoder på virvelspjället är satta, felsök då dessa före felkod ECM-P010116.
ECM-P201500.
ECM-P200835.
ECM-P200A84.
ECM-P201561.
ECM-P200A85.
ECM-P200400.

Om felkod ECM-P010116 har blivit satt tillsammans med ECM-P029900 beror felet antagligen på läckage på en slang eller anslutningen mellan luftmassmätare (MAF) och turboaggregatet.

Kontaktresistans eller oxidation i anslutningar.
Igensatt luftfilter.
Felaktig lufttemperaturgivare inlopp.
EGR-ventilen har fastnat i öppet läge.
Fel läge på kamaxel.
Skadad luftmassmätare.

ECM-P029900

Luftläckage i insugningssystemet.
Felaktig lufttemperaturgivare inlopp.
Skadad turboreglermotor.
EGR-ventilen har fastnat i öppet läge.
Skadat turboaggregat.
Användarvisningsbild
av mladen88
har testat nu igen. Körde i 200-210 km/h i flera tillfälle och allting fungerade som det ska men fick koden P010116 igen samt felkod på växellådan (motorvarvtal felaktig). Men bilen går som en klocka. Så bilen "dör" bara när P029900 dyker upp, men som sagt har precis kört den i över 200 i timmen och den har inte hänt.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Sluta kör så jävla fort, skall du köra de hastigheterna håll dig till bana...

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Körde ett tag utan inkopplad kopplingsgivare […]

Hej! Ett problem som jag egentligen fick för[…]

En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]