Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Du grovställer momentet i fönstret över eller under jämna 10-tal och läser av "exakt" på ratten som är graderad 0-9
65Nm blir mer än 60 men mindre än 70 och 5 på inställningsratten. 58 blir då mindre än 60 men mer än 50 och 8 på ratten. På bilden ser det ut som att skalan står på 19Nm.
LarsBd skrev:Du grovställer momentet i fönstret över eller under jämna 10-tal och läser av "exakt" på ratten som är graderad 0-9
65Nm blir mer än 60 men mindre än 70 och 5 på inställningsratten. 58 blir då mindre än 60 men mer än 50 och 8 på ratten. På bilden ser det ut som att skalan står på 19Nm.
Tackar, det blev ju uppenbart nu när jag tänkte till lite :roll: om man hade frågat detta på ga**get.o*g hade man lärt sig mer om sin personliga kompetens snarare än verktygets funktion. :lol:
MorganH skrev:om man hade frågat detta på ga**get.o*g hade man lärt sig mer om sin personliga kompetens snarare än verktygets funktion. :lol:

Du hade säkert lärt dig en hel del om din mamma också :lol:

Visst är det självklart hur en momentnyckel används när man väl vet det, och man kan inte göra mer än att slå sig själv i pannan.
Jag googlade faktiskt själv på hur momentnnyckeln skulle användas och ställas in första gången jag använde min. Och när man väl hade svaret framför sig så kunde man bara imitera Homer Simpson: "D'oh" :lol:
Så skäms inte för mycket för att du inte kunde lista ut det själv :wink:
Jag använder den här helautomatiska modellen från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/

Har fördelen att den inte ens behöver ställas in. Det är bara att dra lagom hårt. ;-)
andersuw skrev:Jag använder den här helautomatiska modellen från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/

Har fördelen att den inte ens behöver ställas in. Det är bara att dra lagom hårt. ;-)
Har också en sådan fast inte från Biltema. Vettefanken, men den känns inte så tillförlitlig som en "vanlig" momentnyckel. :???:

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det