Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hejsan! har en volvo 740 GLE-88 med ett servoläckage i slangen inringad på bilderna, läckaget sitter under "bultbanden" eller vad dom heter, (föregående ägare hade gjort ett försök att åtgärda läckaget). det läcker bara när man vrider ratten fullt åt höger eller vänster då trycket är som störst, så mina funderingar är:

En gång för alla: vad är det för slang? returslang eller servoslang?

passar denna från mekonomen?
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 08-61735sv

går det att laga på annat sätt?

Varken volvo eller mekonomen kan med 100 % säga vilken slang det är. Visade bilder på den för volvo och dom beställde efter 2st smala "metalrörs slangar" som inte alls passar till detta endamål.... men dom sa även att den som sitter på nu möjligtvis inte heller behöver vara orginalslangen. Menmen....jag kan INGENTING om bilar så hoppas på hjälp här ist!

har ringat in vart det läcker på bilder "volvo1", bild "volvo3" viasar vart slangen sitterfast på....styrväxeln antar jag? hehe. Bild "volvo4" har jag också ringat in läckaget men även hur slangen ser ut längre ner. :mrgreen: :mrgreen:
Bilagor
volvo 4.jpg
volvo 4.jpg (1.96 MiB) Visad 858 gånger
volvo3.jpg
volvo3.jpg (1.67 MiB) Visad 857 gånger
volvo1.jpg
volvo1.jpg (1.6 MiB) Visad 860 gånger
Hej, slangen du markerat är tryckslangen mellan pumpen och styrväxeln, alltså den som leder servovätska under tryck från pumpen till styrväxeln.

På bilderna ser man att någon försökt ersätta en tidigare slang med ett hemmagjort provisorium med tredubbla slangklämmor... Slangklämmor håller INTE där, utan det ska vara pressade slanganslutningar.

(På slangen mellan behållaren och pumpen, och på returslangen från styrväxeln till behållaren sitter det slangklämmor även original. Det är ok, där är inget direkt övertryck.)

Enklast är nog att lossa slangen vid pumpen och styrväxeln och ta med den när du köper en ny. Om kopplingarna är rätt och slangen har rätt längd och form så kommer den att passa också. Eventuella kopparbrickor vid kopplingarna ska man byta ut mot nya. Sen kommer det att vara tätt.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]