Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Jag monterade också original kontakt (13-pol), kabelsats och TRM i min XC70, allt var begagnat från JB. Montage och programmering gick utan problem. Jag skulle aldrig ens överväga någon annan lösning än original TRM.
Användarvisningsbild
av ER
Skulle idag heller inte montera en "dum" TRM (äldre än MY13) som inte kan förstå vad LED är för något och misstolkar låg strömförbrukning som lampfel och trilskas pga detta med modern belysning. Detta oavsett om jag uppgraderat släpen eller inte med modern belysning, oavsett om jag drar släp 1 ggr/år eller 365 dagar om året för oddsen att man stöter på LED ökar lavinartat med tiden.
av Assar63
Programvaran i Volvo TRM borde ju gå att uppgradera till de strömmar man idag kan förvänta sig.
Det borde vara möjligt om strömmätning görs digitalt.
Görs det analogt kan det vara svårt utan lödverktyg och nödvändig kunskap.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom Volvo själva var tvungna att konstruera en ny TRM 2013 för att klara både LED och glödlampor med samma enhet, får man anta att det inte bara går att programmera.
Användarvisningsbild
av ER
Det är som sagt helt ny hårdvara samt mjukvara anpassad för den(behöver inte "avregistrera" gamla innan den tar nya SW:n heller och den som idag finns med aktuella nummer på Volvos tillbehösrssida är den rätta "smarta" jag uppgraderat till och inte trilskas med mina LED på släpen, placerad på annan plats i fordonet så äldre än MY13 som min kräver adapterkabel för nya placeringen, tror det inte heller kan kombineras med 7-pol kontakt om man mot alla odds vill ha den äldre och sämre kontakten.
av Gaffe1
Efter att ha rotat lite bland alla fulkopplingar så gick det till sig. Antagligen glapp mot boxen. Skall testa å se hur länge det håller innan det felar igen.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]