olleasder skrev:har en s80 limited som oljelampan lyser då och då eller när man max varvar bilen och sen så släcks den efter typ 5min. bilen har varit så här sen jag köpte den tror att det beror på den gamla ägaren(utlänning) som lända bilen till kompisar som servade den. har bytt kam kedja,vatten pump,bytt tändstift och bytt oljan ett flertal gånger men det fortsätter att hända skulle jag vara orolig och har någon något tips.
Vad i hela fridens namn spelar det för roll om ägaren va utlänning eller inte!?
Med tanke på att du köpte bilen accepterade du samtidigt bilens tidigare servicehistorik. Om den presenterades för dig, vilket jag antar den gjorde med tanke på att du vet om den, så får du stå ditt kasst.
Själva felet kanske kan bero på det andersuw säger. Eftersom lampan lyser lär du ha fått en felkod. Läs ut den och kolla om den kan ge någon närmre inriktning. Förmodligen lågt oljetryck.
Du skulle kunna prova att ge motorn en behandling med CRC engine flush. Jag har gjort det på många bilar och det har alltid rensat ut en massa skit som samlas på i motorn. Speciellt om den är dåligt servad. Men det gör du ju såklart på egen risk.