Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Hej har en 264 med en b27e motor som inte går som den ska, låter som den inte går på alla cylindrar, är riktigt orkeslös speciellt kall då går det inte ens att gasa men när den går upp i temp går den åtminstone att köra med.
Vad bör jag kolla hittar inte så mycket info om dessa motorer och de ska somsagt va "skit" men vore kul om man fick den o gå igen tycker jag..
Jag har tittat så gnista finns på alla tändstift och de är dessutom nya, vattnet ser ut som det ska och oljan med i motorn, vad jag vet så är bränslepumpen utbytt mot en annan från en Saab av tidigare ägaren dock så ska den ha bettet sig likadant innan därav att den byttes.
Motorn är även komptestad och har jämna värden.
Användarvisningsbild
av lennarte
Utan att "hacka ner" på din bil, dom motorerna hade inte "Volvokvalitet" i början. Dom var väldigt känsliga för misskött service och tålde varmkörning betydligt sämre än "vanliga Volvomotorer. Dom som skötte service och körde "som folk" körde många mil i dom. Det är förmodligen brytarlöst tändsystem. Dom första hade brytare, kanske bara "A" modellen (förgasare). Du kan ställa in tänd.läget på den (stroboskop lampa), är det inte gjort på länge kan det ha ändrat sig (kamkedjan slits). Annars är det att leta vakuumläckor som på alla K-Jetronic. Bälgen, o-ringarna vid spridarna, slangar och tilluftsliden. Kolla så skivan är centrerad och rör sig hela vägen. Kul med B27, det var dom allra första sedan blev det B28 (-80)och sist (en förbättrad version) B280 (-88 ?).
av Gelis
Om vi nu bortser från att något eller flera foder sjunkit, vilket är ganska vanligt på dessa motorer.
Vad har du för bränsletryck? Fel tryck och motorn går som skit, men då du skriver att den går lite bättre när den är varm så kan det vara styrtrycksventilen som ger fel tryck i systemet.
Ett kompprov kan ju också vara på sin plats om bränsletrycken (system och styrtryck) är ok
Användarvisningsbild
av volvoadde
lennarte skrev:Utan att "hacka ner" på din bil, dom motorerna hade inte "Volvokvalitet" i början. Dom var väldigt känsliga för misskött service och tålde varmkörning betydligt sämre än "vanliga Volvomotorer. Dom som skötte service och körde "som folk" körde många mil i dom. Det är förmodligen brytarlöst tändsystem. Dom första hade brytare, kanske bara "A" modellen (förgasare). Du kan ställa in tänd.läget på den (stroboskop lampa), är det inte gjort på länge kan det ha ändrat sig (kamkedjan slits). Annars är det att leta vakuumläckor som på alla K-Jetronic. Bälgen, o-ringarna vid spridarna, slangar och tilluftsliden. Kolla så skivan är centrerad och rör sig hela vägen. Kul med B27, det var dom allra första sedan blev det B28 (-80)och sist (en förbättrad version) B280 (-88 ?).
Mja jag har mest hört ont om dessa motorer innan men jag tänkte ge det en chans när motorn ändå "går", jag ska ta mig en titt på det får införskaffa lite startspray.
Denna skiva du pratar om vad är det de handlar om?
Gelis skrev:Om vi nu bortser från att något eller flera foder sjunkit, vilket är ganska vanligt på dessa motorer.
Vad har du för bränsletryck? Fel tryck och motorn går som skit, men då du skriver att den går lite bättre när den är varm så kan det vara styrtrycksventilen som ger fel tryck i systemet.
Ett kompprov kan ju också vara på sin plats om bränsletrycken (system och styrtryck) är ok
Ja risken finns väl den har stått still o blivit såhär så mycket vet jag iallafall och kompprov är gjort de var jämna värden på cylindrarna vet dock inte va det ska ligga på?
Får nog kolla upp bränsletrycket som du säger, styrtryckventilen som du pratar om vart befinner den sig på bilen och hur vet jag om den fungerar som den ska?

Tack för svar ger den ett par försök till annars får jag byta till någon annan motor.
av Rådlös
Här är två länkar som handlar om K-jet: http://www.k-jet.org/ och här: http://www.slideshare.net/guestceff35/b ... ion-manual

På bilden i den senare länken ser du till vänster en arm och något platt som är ritat i två lägen. Det är den skivan som LennartE nämner. Den skall röra sig i luftströmmen och reglera bränslet därefter. Bränslets styrtrycksventil ser du till höger på bilden. Men du får mycket mer info om du läser igenom länkarna.

Ett tillägg när det gäller kompressionsprov: När det handlar om rödblocksmotorerna, både B18/20/30 och B21/23/230 så gäller att en cylinder får inte avvika mer än 10% från någon av dom övriga. I så fall är motorn färdig för renovering enligt Volvo. Och det finns nog starka skäl att anta att detta gäller även din motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
B27A är med förgasare och har ventilkåpor i plåt B27E har insprutning K-Jetronic och ventilkåpor i aluminium. Hittade bilder på hur det kan se ut. Detta är en B27E med K-Jetronic med luftfiltret borttaget. Bränslefördelaren syns i bakkant på motorn med 6st bränslerör.
http://www.turbochuck.com/webimages/pro ... ad_PRV.jpg
Med förgasare
http://www.volvobertone.com/images/e7942_1.jpg
Hu många hk står det i papperen, har för mig att (i alla fall dom första) B27A motorerna hade endast 125 hk (c:a 95Kw)
av rid54
Du nämner ju att kompet var jämnt (förhoppningsvis också lagom högt...), så då bör inte det vara problemet. Då har du bränsle och tändning att fundera över. Personligen skulle jag nog kontrollera tändsystemet först och då tänker jag på åldrande detaljer som kan ge överslag (fördelarlock, rotorarm, tändkablar) och förställningssystemen (vakuum- och centrifugalregulator om den har dessa). Att det finns gnista vid kontroll är tyvärr inte heltäckande, det krävs högre spänning för gnista i cylindern när kompressionstrycket byggts upp. När komponenterna är kollade och OK, så är det tändläget som ska stämma, så en stroboskoplampa kan behövas (och inställningsdata).

När det elektriska är klart, kan man börja se över bränslesystemet. Det är mitt förslag, det går att göra på annat sätt också såklart.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är det din bil på bilden i ditt inlägg så sitter det en B27E (B28?) motor i den nu. Står det B27A i papperen så är det bytt motor i den. Skulle gärna vilja se hur den ser ut under luftfilterburken.
Användarvisningsbild
av zamme
har du kollat rotor o fördelare?

jag har haft ett liknande problem med min motor, dock en B280e, så det e ju inte riktigt samma motor men nästan.
men men motorn gick bra ibland o skit ibland, väldigt segstartad ibland, soppa hade den o gnista.
felet var att rotorn hade gått av?!? i änden, så det stack bara ut en "tråd" som förde gnistan vidare till fördelarlocket.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]