Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Eco-läge är något nytt för mig och inget jag har i min bil. Men jag tänkte mest på när lådan är kall, då används ju ingen lockup och lådan släpper ner på lägre varv när gasen släpps. Att då gå i friläge hade ju varit att tappa en massa friktion => värme som kunnat tas tillvara på (men jag misstänker det bara upplevs som friläge, om eco-läget alltså måste aktiveras manuellt).
av andersuw
Schmoyoho skrev:Eco-läge är något nytt för mig och inget jag har i min bil. Men jag tänkte mest på när lådan är kall, då används ju ingen lockup och lådan släpper ner på lägre varv när gasen släpps. Att då gå i friläge hade ju varit att tappa en massa friktion => värme som kunnat tas tillvara på (men jag misstänker det bara upplevs som friläge, om eco-läget alltså måste aktiveras manuellt).
Jag har för egen del ingen känsla av att min V70 D4 -15 med VEA-motor går med "frihjul" (utan motorbroms) när motorn är kall och Eco-läget avslaget (vilket det normalt är för min del). Jag är därför lite förbryllad över vad Niclas sa rörande detta. Lådan slirar förstås eftersom full lockup inte går i förrän den är varm. Men det är ju inte samma sak.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min sexstegade släpper momentomvandlarlåsningen ibland, när jag släpper på gasen. Särskilt i lägre hastigheter. Efter en stunds rullande på tomgångsvarv kan den sen ibland få för sig att låsa omvandlaren igen. Det syns att varvtalet ökar och förbrukningen sjunker till noll då.
av andersuw
apersson850 skrev:Min sexstegade släpper momentomvandlarlåsningen ibland, när jag släpper på gasen. Särskilt i lägre hastigheter. Efter en stunds rullande på tomgångsvarv kan den sen ibland få för sig att låsa omvandlaren igen. Det syns att varvtalet ökar och förbrukningen sjunker till noll då.
Är du säker på att inte den varvtalsökning som du ser efter en stund beror på att lådan växlar ner? Jag tycker det är lite småmarigt att avgöra i vilken utsträckning det låga varvtalet vid gasuppsläpp i D-läge (välbekant även för mig från den femväxlade lådan i min V70 -02) beror på slirande momentomvandlare eller hög växel. När man går över i manuellt läge kör man definitivt med lockup på vald växel vid gasuppsläpp. Annars skulle ju motorbromsen inte fungera på avsett sätt när man verkligen behöver den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det märks på min bil att den ibland lättar på lockup för att undvika vibrationer. Då handlar det inte om någon nedväxling, utan att momentomvandlaren får ta över en stund. Motorbromsningen baklänges genom omvandlaren är inte så stor.
av Niclas
andersuw skrev:
Schmoyoho skrev:Eco-läge är något nytt för mig och inget jag har i min bil. Men jag tänkte mest på när lådan är kall, då används ju ingen lockup och lådan släpper ner på lägre varv när gasen släpps. Att då gå i friläge hade ju varit att tappa en massa friktion => värme som kunnat tas tillvara på (men jag misstänker det bara upplevs som friläge, om eco-läget alltså måste aktiveras manuellt).
Jag har för egen del ingen känsla av att min V70 D4 -15 med VEA-motor går med "frihjul" (utan motorbroms) när motorn är kall och Eco-läget avslaget (vilket det normalt är för min del). Jag är därför lite förbryllad över vad Niclas sa rörande detta. Lådan slirar förstås eftersom full lockup inte går i förrän den är varm. Men det är ju inte samma sak.
Min låda/motor går ner på 800 varv(friläge?) vid släppt gas och "tokvarvarläget" fortfarande är aktivt, detta är UTAN Eco-läget.
Trodde på riktigt att något var fel när man körde i början och det var tokvarv och tyst om vart annat.

Detta gäller D4 VEA MY16 8-stegad låda
av andersuw
Niclas skrev:Min låda/motor går ner på 800 varv(friläge?) vid släppt gas och "tokvarvarläget" fortfarande är aktivt, detta är UTAN Eco-läget. Trodde på riktigt att något var fel när man körde i början och det var tokvarv och tyst om vart annat.

Detta gäller D4 VEA MY16 8-stegad låda
800 varv är tomgång på D4 VEA så kan tyda på friläge, ja. Jag skall försöka komma ihåg att kika närmare på hur min V70 D4 VEA -15 uppför sig på just den punkten när jag kallstartar den nästa gång. Har inte tänkt så mycket på vad som händer med varvet vid gasuppsläpp utan bara i likhet med dig noterat att den slirar en del när den är kall (vilket jag är van vid från tidigare Volvoautomater så inget jag undrat över). Återkommer när jag har lite tillförlitliga observationer att rapportera. :D
av Jonnybcool
Min frirullar när den är kall om man släpper gasen runt 30 km/h i alla fall har jag märkt när jag åker hemifrån, i högre hastighet vet jag dock inte. Den har inte slirat något direkt som den gjorde då jag skrev denna tråd heller nu när jag åkt till jobbet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju alltså inte primärt frågan om att lådan "slirar", utan det är momentomvandlaren som gör en hydraulisk nedväxling. Eftersom momentomvandlaren kan ha variabel nedväxlingsfaktor (och motsvarande uppväxling av momentet), kan man uppleva det som slirning, om man är van vid en stum, mekanisk förbindelse genom växellådan.
En viss förlust sker förstås också, så på så sätt är det rätt att tala om slirning. Det är den som värmer upp oljan. Men det är den lilla delen. Det huvudsakliga är momentomvandlingen.
av andersuw
Testade detta med motorbroms vid kallstart (ca 7 grader) idag och kan konstatera att min V70 D4 VEA med åttastegad automat, som sig bör, uppför sig på samma sätt som den Niclas har. Så länge den är kall får man praktiskt taget ingen motorbroms (i D-läge och utan ECO-läge), i alla fall i hastigheter upp till 50 (hade inte tillfälle att prova högre), utan den går på tomgång vid gasuppsläpp. Vid varm motor/låda får man dock rätt mycket motorbroms även i sådana hastigheter, mer så än jag kan erinra mig att min V70 T5 -02 med femstegad automat bjuder på. Detta stämmer också med vad jag observerat ifråga om momentanförbrukningen. Min nya bil går ofta ned på nollförbrukning även i stadstrafik när man släpper gasen medan det krävs en rejäl nedförsbacke för att få min gamla att göra detsamma.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]