Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av F-bird400
Du måste ha avdragare annars blir de bökigt. Jag har svarvat en egen avdragare till den yttre skivan som jag skruvar fast i dom tre M5 hålen på yttre skivan sen pressar jag på centrumbulten, som jag släppt på några varv. Innanför den yttre skivan sitter schimsen.. När den sedan är borta så får man ta bort låsringen i hjulet. Ta sedan en trekloavdragare och dra av hjulet men se till så klona inte går för långt in på hjulet för då tar dom i magnetkopplingen.. Sen är de bara att dra av hjulet.. Resten gör sig själv när du fått bort hjulet.. Jag brukar inte tömma systemet eller ta bort kompressorn.. Lager brukar man kunna hitta på e-bay..
av frippe87
Knatch skrev:Uppdatering:

Nu har jag fått bilen felsökt och jag har fått två bud.
Det ena är att kompressorn måste bytas eftersom att man inte kan byta bara lagret då det inte finns sånna att köpa. Kostnad för en begagnad kompressor inkl tömning, montering och fyllning 5500:-

Det andra är att ta demontera kompressorn och pressa ur lagret, mäta och beställa ett nytt lager, shimsa om och fylla på systemet.

Det sista alternativet är helklart billigast.
Jag tänkte försöka mig på det själv, är det svårt? vilka verktyg behöver jag? Och kan jag köra med ett tomt system i ca 1-2 km till närmaste verkstad för påfyllning när jag är klar?
För 4000 fick jag en ny kompressor med montering. Sen tillkommer ac påfyllning, så totalt 5600. Jag fick dock byta kondensor med, så mitt gick på 10.000. Men alla delar köptes nya.
av F-bird400
Du måste förståss ta bort servopump och generator och släppa på ac pumpen för att sedan vinkla den uppåt för att komma åt med avdragare..

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]