Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick hem ett brev där det står att min bil blivit slumpvis utvald för en uppföljning på avgasreningen. För detta behöver dom bilen i en vecka och jag får en lånebil från hertz och en fulltankad bil tillbaka. Om jag hämtar och lämnar bilen själv får jag dessutom ett kort laddat med 1000kr på ok/q8.
Företaget som ska genomföra testerna heter AVL.

Någon som har varit med om samma sak? Är det legit eller kommer min älskling hamna på en chopchop (inte snabbmatskedjan) i Litauen?
AVL är ett av världens största konsultbolag inom motorutveckling med ett antal tusen ingenjörer... så nä den kommer inte hamna i Litauen. Deras anläggningar i Sverige ligger i Södertälje och Haninge om jag inte minns helt fel.

.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Låna min bil i en vecka plus besväret att lämna, hämta, ha lånebil och all mental oro för en ynka tank bensin (snarare 3/4 eller 1/2 om man inte anstränger sig för att pricka in att lämna in den tom) och ett presentkort?! Jag känner spontant "-Nej tack!". Hämta bilen hos mig och 2000 kr i kontanter så kanske jag skulle överväga det.
Jag gjorde detta med min Alfa Romeo 75 3.0 när den var ett år gammal. Det tog ett dygn och som resultat upptäckte de att avgasreningen inte fungerade tillfredsställande och jag fick katalysatorn utbytt på garantin.
AndreasThn skrev:AVL är ett stort seriöst företag.
När jag besökte dem 1992 hette de (bara) Motortestcenter, men det är samma företag och de har uppenbarligen hållit på ett tag.
mikebike skrev:
När jag besökte dem 1992 hette de (bara) Motortestcenter, men det är samma företag och de har uppenbarligen hållit på ett tag.
Har haft lite att göra med de genom mitt förra jobb.

https://www.avl.com/
mikebike skrev:
Möjligtvis har AVL köpt upp ett svenskt bolag som heter Motortestcenter(kanske något Scania/GM bolag?), men AVL är ett Österrikiskt bolag och grundades 1948.

.
Ja, det tycks vara ett seriöst företag så jag tror faktiskt att jag ställer upp med min bil, dom har testcenter runt knuten i princip så att det känns värt tusen spänn och full tank om jag dessutom får en lånebil. Alltid kul med något nytt, får bara hoppas att hon inte blir svartsjuk på mig.
Om dom dessutom upptäcker något knas nu innan garantin hinner gå ut är ju det endast positivt.
Vad gör dom med bilen i en vecka? Ligger dom och puttrar på landsväg eller är det bankörning? Hur många mil lägger dom på mätaren? Njae skulle inte låna bort min bil en vecka för en tank bränsle..

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]