Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Ska vaxa bilen i helgen och har hört mycket gott om Sonax. Ska jag köra med dom röda metallburkarna Bilpolish och flytande hårdvax eller dom blåa extreme polish+vax2 och extreme flytande hårdvax?

Tänker köra för hand då jag saknar maskin. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Vilka är lättast att jobba med?
av thunder and lightning
jag har tidigare kört extreme-serien och dom va helt ok! nu har jag gått över till Menzerna istället!
Användarvisningsbild
av Octopussy
Lahega har jag hört mycket gott om.
av Lindfalas
SeEmSi skrev:Ska vaxa bilen i helgen och har hört mycket gott om Sonax. Ska jag köra med dom röda metallburkarna Bilpolish och flytande hårdvax eller dom blåa extreme polish+vax2 och extreme flytande hårdvax?

Tänker köra för hand då jag saknar maskin. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Vilka är lättast att jobba med?
Extreme är den nya serien.. Med andra ord bättre..
Så den skulle jag använda om jag skulle använda något i kunsument serien.

Greetz
av Classicman
Jag brukar använda de röda metallburkarna Bilpolish och flytande hårdvax..
Efter avslutad vaxning så spolar jag av bilen med så kallt vatten jag kan få för att vaxet ska "fastna" bättre skinna sedan av det väldigt försiktigt..

Resutatet blir bländande och det varar länger..
av Lindfalas
Classicman skrev:Jag brukar använda de röda metallburkarna Bilpolish och flytande hårdvax..
Jo de funkar också.
Efter avslutad vaxning så spolar jag av bilen med så kallt vatten jag kan få för att vaxet ska "fastna" bättre skinna sedan av det väldigt försiktigt..
Resutatet blir bländande och det varar länger..
Ingen risk det skulle göra det.
Snarare tvärtom (om det blir någon effekt alls)
Du plockar vatten på det och skinnar det.. Borde slita mera på det än att bara torka av det.
Att det skulle vara längre på det viset är ej sant..

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
De "gamla" produkterna är kanske inte världens bästa idag, men med tanke på att man kan hitta dom oerhört billigt på stormarknader och liknande så är dom förmodligen bland det mest prisvärda en vanlig konsument kan köpa...

Jag har nyligen testat Hagmans Nanoserie med gott resultat, hur länge vaxet håller vet jag inte än, men det ärsnyggt och lättjobbat.

/Thomas
Användarvisningsbild
av ER
Tycker inte 396kr/l eller 99kr/250ml som den röda plåtburksserien kostar är värt pengarna eller är så mycket att hänga i granen när tex lahega blå 35 kostar dryga 210kr/l och Menzerna Sealing Wax dryga 300kr/l och båda ställer sonax i skamvrån, inte minst prismässigt.
Den blåa xtreme för 320kr/l tycker jag inte var bättre när jag testade den på en bil i vintras. utan bara billigare literpris i övrigt hittade jag inget som kan få mig att överge lahega/Menzerna/CTI jag nu använder.
Användarvisningsbild
av Funk
OK, men för de relativt små mängderna man behöver till 1 bil så tycker jag att det 65:- jag betalade för Sonax polish är helt OK, men som vanligt proffsprodukter är billigare i längden.

Personligen använder jag Smartabs produkter rätt igenom på jobbet, och är nöjd med dem..

/Thomas
av NicklasO
Funk skrev:OK, men för de relativt små mängderna man behöver till 1 bil så tycker jag att det 65:- jag betalade för Sonax polish är helt OK, men som vanligt proffsprodukter är billigare i längden.

Personligen använder jag Smartabs produkter rätt igenom på jobbet, och är nöjd med dem..

/Thomas
Kan bara hålla med, arbetar med dem dagligen o säljer dessutom;)

Har produkter från dem flesta fabrikat inkl Sonax nya proffs serie.
Kan absolut inte säga att det är dåliga grejor, men ändå fortsätter jag använda autosmarts prylar, deras optipad är fö sinnessjukt bra kommer sannolikt bli en ritig revolution i bilvårdsbranchen.

Den gamla silikonsmeten som finns i sonax plåtburkarna är enligt mig ren skit, och anledningen till att dem vunnit bilsport och andra tidningars test är enligt sundt förnuft och många källor pga deras reklambudget i tidningarna..

Använde dem när jag började på hobby nivå och tyckte dem var bra, men när man tvättat bilen med avfettning och allt var borta va man inte så nöjd, inte heller när man ska måla om och märker att det är silikon överallt så lackarbetet försvåras drastiskt.

MVH/
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]