NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heinz
Hej,

min Volvo V50 2.0D 2010 ca 11.000mil vägrar nu starta. För 3 dagar sedan fick man hänga lite extra på startmotorn för att den skulle gå igång.
Batteriet är nytt sedan 3mån tillbaka och uppmätt idag med multimeter, inga problem där.
Idag var den stendöd när jag skulle starta den.
Går upp på tändningen sedan när jag ska vrida på startmotorn hör man ett klickljud bara. Kan det vara startmotorn som sagt upp sig? Eller vad kan vara fel. Vet inte i vilken ände jag ska börja riktigt.

Tacksam för tips,

Mvh
av dieselputte
Välkommen till forumet och tråkigt att bilen protesterar.

Slocknar halvljusen , eller displayen när du försöker vrida till läge 3 ? Sker det så är det förmodligen dåligt batteri , eller dålig kontakt någonstans. Notera att batteriet kan visa över 12 V vid vila, men sjunka ned till t.ex. 7 V när du försöker med läge 3. Normalt brukar startmotorns solenoid låta som en kulspruta när spänningen är för låg. Mitt förslag är i alla fall att prova med startkablar från en annan bil. Ger det ingen skillnad är det troligen något med tändningslåset.

Använd sökfunktionen till höger om knappen "Ny tråd" , skriv in "2.0 d startar inte / ej" så får du säkert upp flera trådar med lösning på problemet.

Kolla lite på några av dessa filmer så kanske du hittar orsaken.

av Heinz
dieselputte skrev:Välkommen till forumet och tråkigt att bilen protesterar.

Slocknar halvljusen , eller displayen när du försöker vrida till läge 3 ? Sker det så är det förmodligen dåligt batteri , eller dålig kontakt någonstans. Notera att batteriet kan visa över 12 V vid vila, men sjunka ned till t.ex. 7 V när du försöker med läge 3. Normalt brukar startmotorns solenoid låta som en kulspruta när spänningen är för låg. Mitt förslag är i alla fall att prova med startkablar från en annan bil. Ger det ingen skillnad är det troligen något med tändningslåset.

Använd sökfunktionen till höger om knappen "Ny tråd" , skriv in "2.0 d startar inte / ej" så får du säkert upp flera trådar med lösning på problemet.

Kolla lite på några av dessa filmer så kanske du hittar orsaken.

Tack för vänligheten :)

Halvljusen slocknar inte när man vrider till steg 3. Den går aldrig upp på startmotorn utan det säger bara klick när man vrider till steg 3. Låter som ett "spjäll" nånstans som öppnas/stängs när du vrider till steg 3. Jo javet hur en startmotorn låter om spänningen är för låg :).
Bilen startade inte heller med hjälp av startkablar.

Byta tändningslås säger du, har du bytt sådant?

Mvh
av dieselputte
Har inte haft nåt liknande problem själv. Kolla den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=124596 och se mitt inlägg där jag länkar till ett engelskt forum. Där finns info om hur man fixar till glappet som släpper fram jorden till startreläet.

Finns även fall där man dragit separat jord från säkringsdosan till jordpunkterna vid vänster fjäderben och därigenom fått det att funka igen.

Kanske kan vara värt att kolla kablaget från batteriet till startmotorn /generatorn (samma kabel) , det sitter en 150 A säkring framför batteriet. Finns de som råkat ut för att denna brunnit (säkring har trots detta varit hel) och då drar ju inte startmotorn, men resten funkar. Är den trasig kan du åka till en skrot och köpa beggad.

Kan även vara själva startmotorn som pajat, har dock inte sett nåt om heldöd startmotor, utan mer problem med startmotor som ger för kraftigt spänningsfall så övrig elektronik faller ur, startmotorn går i dessa fall runt.
av Heinz
dieselputte skrev:Har inte haft nåt liknande problem själv. Kolla den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=124596 och se mitt inlägg där jag länkar till ett engelskt forum. Där finns info om hur man fixar till glappet som släpper fram jorden till startreläet.

Finns även fall där man dragit separat jord från säkringsdosan till jordpunkterna vid vänster fjäderben och därigenom fått det att funka igen.

Kanske kan vara värt att kolla kablaget från batteriet till startmotorn /generatorn (samma kabel) , det sitter en 150 A säkring framför batteriet. Finns de som råkat ut för att denna brunnit (säkring har trots detta varit hel) och då drar ju inte startmotorn, men resten funkar. Är den trasig kan du åka till en skrot och köpa beggad.

Kan även vara själva startmotorn som pajat, har dock inte sett nåt om heldöd startmotor, utan mer problem med startmotor som ger för kraftigt spänningsfall så övrig elektronik faller ur, startmotorn går i dessa fall runt.
Liten uppdatering.

Nu är startmotorn bytt och bilen startar som vanligt igen. Detta gjordes på Bilia Volvoverkstad. Hoppas kunna få detta på försäkringen då bilen ej är äldre än 8år samt gått längre än 15k mil. Hur som haver så fick tillbaka bilen förra veckan, (skall tilläggas att detta är mina föräldrars bil) jag bara hjälper till.

Nu är bilen orkeslös inte riktigt men känns segare än vanligt. Känns som den ej bygger upp något laddtryck utan bara segar sig upp.
Har läst lite kring vakuumslang och dylikt. Ska undersöka detta ikväll. I övrigt, inga felkoder eller dylik. Startar jättebra osv.

Detta uppkom direkt efter bytet av startmotorn på verkstad. Dem måste väl ha glömt kopplat in något tycker man. Eller orsakat hål på slang...

Uppdaterar mer senare.
av Perra_367
Helt rätt, sitter en massa vakuumslangar som är lätt att komma åt om man byter startmotorn (främst tänker jag de två som går till Y-spjället). "Läcker" det vakuum här så klarar inte turbo-reglerventilen att dra ut VNT-vingarna tillräckligt för att bilen skall ladda på låga varv.
av dieselputte
Varvar den bara runt 3500 max så är det förmodligen som sagt en vakumslang som lossnat. Råkade ut för det när de bytte kamremmen, trodde den låg en kugge fel.... Vakumslangarna blir utsatt för oljeklet och luckras upp så de lossnar lätt. Tog ett litet panduitband och drog åt och det sitte bra nu.

Det är nog lätt hänt att en slang åker ut utan att meken märker det.
av Heinz
Beklagar sen uppdatering men som sagt så var det en vakumslang bakom y-spjället ned till. In direkt till y-spjället utan under.

Fixade då direkt och bilen hade kraft som björn igen ;)

Tackar för alla tips och att den inte behövde in på verkstad igen.

Mvh Henrik
Jag har nu ett liknande problem och hoppas kunna få er hjälp. Vill först be om ursäkt för min totala okunskap gällande bilar och därav eventuella dumma frågor eller kommentarer.

Aktuell bil: Volvo v50 2.0D 2010 Automat.
Problem: När jag skulle starta bilen på morgonen så funkade den inte. När jag stoppar i nyckeln och skall vrida om så startar den inte, det händer i princip ingenting. Däremot så börjar det rycka till i hastighetsmätarna och andra lampor (t.ex. felmeddelande, airbag, med flera indikatorer inuti bilen) beter sig underligt. Motorn "går inte ens runt". Fick då hjälp med startkablar kopplad till en annan bil och då går motorn runt men den startar inte.

Övrigt: När jag skall låsa bilen med fjärrlåset/centrallås så blinkar den inte till som den brukar men den låser sig.
Ena gången när jag skulle testa starta den så stod halvljuset och blinkade till och från. Jag har testat att byta batteri i båda bilnycklarna och det hjälpte inte. Jag har kollat oljan och den är som den ska. Jag har testat att koppla loss kablarna till batteriet och väntat ett tag, och sedan försökt starta både utan och med startkablar.

Kommentarer: Då jag inte kan någonting alls om bilar, har jag försökt fråga vänner. Några säger nytt batteri. Medan andra säger att det måste vara något annat eftersom den inte startar med startkablar. Jag googlade fram startmotorn men då skulle inte ens bilen "gå runt" (som den gjorde med kablarna) sade min vän.

Vad tror ni?

Jag har en några månader gammal Volvo […]

Hur stort batteri i kWh och vad motsvarar räc[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Men hur höjer man? Jag har frågat runt […]

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]