Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cellen85
Tjenare, ska byta bromsbelägg runt om på min V60. Kollat runt lite på olika bromsbelägg och ställer mig frågan vilka belägg jag egentligen ska köra? Volvo orginal= Fram 1094 bak 896
Brembo = Fram 575 bak 527

Är det stor skillnad på orginal och brembo? Får ju nästa brembo runt om för sama pris som fram hos volvo. Är det värt skillnaden?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Cellen85 skrev:Tjenare, ska byta bromsbelägg runt om på min V60. Kollat runt lite på olika bromsbelägg och ställer mig frågan vilka belägg jag egentligen ska köra? Volvo orginal= Fram 1094 bak 896
Brembo = Fram 575 bak 527

Är det stor skillnad på orginal och brembo? Får ju nästa brembo runt om för sama pris som fram hos volvo. Är det värt skillnaden?
Brembobromsar sitter original på en massa bilmärken, jag skulle gissa att de håller minst samma kvalitet som Volvo belägg.

.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag bytte skivor bak till Brembo och då även deras bromsklotsar. Jag vill påstå att dom till och med är bättre än Volvos egna, som är gjorda av ATE, om jag tolkat Volvos information rätt.

Saxat info från Brembo:
"Artikelinformation
Brembos målade bromsskivor skyddas av ett antikorrosivt skikt som bevara den estetiska framtoningen och funktion under lång tid. De behöver inte rengöras före monteringen.
Byt alltid båda bromsskivorna på samma axel. Byte av endast ena skivan kan orsaka olika bromsverkan på hjulen.
Vid byte av bromsskivor byt alltid skivbromsbelägg."

Jag pratade med servicerådgivaren på "min" Volvoverkstad och han sa att när dom har problem med återkommande vibrationer vid inbromsning och efter ett flertal byte av original bromsskivor, så löser dom oftast problemet med att montera Brembos skivor och klotsar i stället.
av Cellen85
EbbevonVolvo skrev:Jag bytte skivor bak till Brembo och då även deras bromsklotsar. Jag vill påstå att dom till och med är bättre än Volvos egna, som är gjorda av ATE, om jag tolkat Volvos information rätt.

Saxat info från Brembo:
"Artikelinformation
Brembos målade bromsskivor skyddas av ett antikorrosivt skikt som bevara den estetiska framtoningen och funktion under lång tid. De behöver inte rengöras före monteringen.
Byt alltid båda bromsskivorna på samma axel. Byte av endast ena skivan kan orsaka olika bromsverkan på hjulen.
Vid byte av bromsskivor byt alltid skivbromsbelägg."

Jag pratade med servicerådgivaren på "min" Volvoverkstad och han sa att när dom har problem med återkommande vibrationer vid inbromsning och efter ett flertal byte av original bromsskivor, så löser dom oftast problemet med att montera Brembos skivor och klotsar i stället.
Kanon, beställde brembobelägg runt om, skivorna håller dessa belägg ut. Sen blir det nog brembo runt om med andra ord :)
av petegbg
Har ofta köpt Brembo klossar till motorcyklar jag haft. Har alltid varit bättre eller lika som original.

Det var ett bra pris du hittat, var är det nånstans? Måste själv byta snart så kan lika gärna beställa redan nu. :D
av Cellen85
petegbg skrev:Har ofta köpt Brembo klossar till motorcyklar jag haft. Har alltid varit bättre eller lika som original.

Det var ett bra pris du hittat, var är det nånstans? Måste själv byta snart så kan lika gärna beställa redan nu. :D
Beställde från bilderlaronline24.se, du får samma varor för drygt 200kr mer på adbildelar, vilket egentligen kanske är lite smidigare då man slipper vänta på UPS :P

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]