Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Det är dock tekniskt möjligt att byta försäkring men då måste man gå via avställning eller ägarbytesvägen
Avställning funkar väl inte, den ligger kvar ändå.

Däremot kan du göra två ägarbyten så är det klart.
Avställning funkar om du säger upp garageförsäkringen sägs det. Då ligger ingen koppling kvar till första försäkringsbolaget.
Inte testat själv dock.

Att göra två ägarbyten för att spara några hundralappar skulle jag avråda från. Kan ge större effekter på andrahandsvärdet om bilen har en massa konstiga ägarbyten.
Bry dig inte om att göra några ägarbyten.

Utan gör såhär:
Ställ av din bil, tex via internet eller transportstyrelsens app.
Sedan ringer du ditt nuvarande försäkringsbolag och meddelar att bilen är avställd.
Och att du vill säga upp försäkringen.
Sedan ringer du och tecknar den nya försäkringen.
Därefter ställer du på bilen igen.
Vips så har du bytat försäkring.

Detta fungerar, fråga mig inte hur jag kan veta det :wink:
Tänk bara på att försäkra den innan påställning.
Annars finns risk för straffavgift, för att man kör oförsäkrat.

Lycka till.
När du förnyar nästa gång så upptäcker du att länsförsäkringar ändrat om lite.

Nu är det fast självrisk på 1500kr på rutbyte.

Så be om ny offert på länsförsäkringar och jämför inte med ditt gamla försäkringsbrev.
Jag hade 6månader kvar på min försäkring,jag fick tipset av en på kundservice på samma företag att bara skippa betalningen så kommer försäkringen att upphöra.

Smidigt och bra tyckte jag eftersom det funkade.
Uninium skrev:Jag hade 6månader kvar på min försäkring,jag fick tipset av en på kundservice på samma företag att bara skippa betalningen så kommer försäkringen att upphöra.

Smidigt och bra tyckte jag eftersom det funkade.
Inte att rekommendera om man inte samtidigt ställer av bilen.
Så här skriver trafikförsäkringsföreningen:

"Är ditt fordon oförsäkrat måste du betala trafikförsäkringsavgift
Nästan alla motorfordon ska enligt lag ha en trafikförsäkring. Om ditt fordon är oförsäkrat, men inte avställt, har vi laglig rätt att ta ut en trafikförsäkringsavgift av dig som ägare.
Avgiften tas ut för varje dag som ditt fordon är oförsäkrat. Den bidrar till att täcka kostnaderna för de skador på personer och egendom som orsakats av oförsäkrade fordon."

Det kostar fn 103:- per dag för fordon i privat bruk.

Källa: https://www.tff.se/sv/Trafikforsakrings ... ngsavgift/
Användarvisningsbild
av Cribbez
Du kan byta försäkringsbolag när du vill, hur ofta du vill och detta är något bolagen medvetet struntar i att tala högt om.

Gör såhär.

1. Se till att du inte behöver bilen mer för dagen samt att ditt nuvarande försäkringsbolags kundtjänst är öppen.

2. Gå in på transportstyrelsens hemsida och logga in med e-legitimation. (mobilt Bank-Id fungerar) Välj tjänsten "ställ av fordon" och ställ av fordonet från den dagen du vill byta, förslagsvis samma dag som du gör detta.

3. Ring ditt nuvarande försäkringsbolag som iochmed din avställning har omvandlat din försäkring till en garageförsäkring. Säg att du vill annullera denna försäkring med omedelbar verkan, vilket betyder att du har din bil försäkrad fram till klockan slår 00:00 i ditt nuvarande försäkringsbolag.

4. Ring alt gå in på nätet om ditt nya försäkringsbolag stödjer att man tecknar försäkring online och teckna önskad försäkring på din bil med startdatum i morgon. Vilket innebär att ditt nya försäkringsbolag försäkrar din bil när klockan slår 00:00 med den försäkring du valt.(trafik/hel/halv etc)

4. Efter att klockan slagit 00:00 kan du återigen när det passar dig tex på morgonen när du vaknar gå in på transportstyrelsen igen o istället välja "ställ på fordon" och ställ på ditt fordon från och med dagens datum, klicka dig vidare tills påställningen är bekräftad.

Vips så har du bytt försäkringsbolag, du behöver alltså aldrig byta ägare för att byta försäkringsbolag, att byta ägare är bara dumt och bra mkt krångligare.

Du kan även använda transportstyrelsens mobilapp men tänk då på att du måste ha tillgång till del 2 (den gula delen) utav ägarbeviset.

[Länk till appen]
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Om ... na-fordon/

Hoppas detta sporrar några till att spara ibland tusenlappar :)

[Redigerat pga av]

Vill även tillägga att transportstyrelsen dock tar ut en avgift för av/påställningen på 50kr om jag inte minns fel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]