Sharkbait skrev:sthlm skrev:Sharkbait skrev:Skulle uppgradera backljuset men upptäckte nog den värsta design/konstruktionen på väldigt länge!!
/../
Du är för ödmjuk i din bekrivning. Det är värre. Funderade nästan på att skrota bilen innan jag var klar med bytet.
Inget för den som saknar tålamod och har hett temprament :D
Fick du dit inredningen på backluckan tillfredställande efter montering?
La ner en timme extra på att försöka få till clipsen men gav upp.
Inget skrammel eller glapp men bara vetskapen om att det inte är 100% stör mig.
Kan villigt erkänna att det förekom mängder med svordomar, våld och funderade många gånger hur dyrt och hur många delar som skulle gå sönder för att kunna byta en simpel lampa. Att designa en så enkelt sak som att byta lampa till ett rent helvete är totalt hål i huvudet. Särskilt när det var så enkelt på V70N. Man kunde ta bort panelen med ett finger och sedan vrida om glasspinnen och ta ut lampan.
Har inte monterat tillbaka eftersom jag var tvungen att åka till Volvo och köpa nya clips.
Jag har under åren, i mitt jobb, bytt många lampor på massor med olika bilar, och nästan varje gång slår det mig hur otroligt korkat man kan utforma belysningen på en bil! På dom flesta bilar hade det varit extremt simpelt att designa en enkel lösning på problemet, men ändå har tillverkaren valt att göra det på svårast möjliga vis.
Självklart kan det ibland finnas en medveten tanke bakom, att man vill försvåra lampbytet för kunden i syfte att skapa mer jobb för sina verkstäder.
Men ibland får jag för mig att orsaken är att man helt enkelt gör misstag i designprocessen. Att man inte tänker sig för från början, och när misstaget väl upptäcks så är det för sent att göra något åt det!
Det har funnits stunder när jag varit så irriterad att jag nästan varit på väg att ta kontakt med biltillverkaren för att få veta hur i h-vete dom tänkte när dom designade bilen! (S)
Men jag har sansat mig till slut och knutit näven i byxfickan tills ilskan lagt sig
Skulle vara kul om det finns någon här på forumet som har, eller har haft, insyn i designprocessen hos någon biltillverkare. Som kan ge en vettig förklaring till varför ingenjörerna designar vissa detaljer så otroligt tanklöst?