Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjenare allihopa! vet redan om att det finns en likvärdig tråd. men har läst igenom den, och tyckte den spårade ur lite granna, då alla bara spekulerade om ac kompressor osv. och inget vettigt om hur man kan åtgärda att nån av multiremmarna letar sig in till kamremmen vid ev brott.

första tanken ni kommer med nu är väl att serva efter ordning så får man inga problem, FEL!
hur vet jag det? joo för min multirem inte den till ac:n, brast efter ca 3000 mil efter montering. är själv bilplåtslagare men har inte tummen mitt i handen när det gäller att meka. böt allting efter konstens alla regler, och ändå brast remmen.

varför? jag gissar på att det var remmen som var av dålig kvaltie, då det inte var en original rem, utan en rem från mekonomen. för det är inga fel på nån av komponenterna som remmen driver, för detta vart ett reklamations ärende hos mekonomen, och bilen vart inlämnad på verkstad för felsöking och dom på verkstaden hittade inga fel, och trodde också att remmen var av dålig kvalite! reslutatet av det här är att jag får en kartong ny motor monterad i bilen nu till veckan. och jag hade redan köpt en beganad motor (ifall reklamationen inte skulle igenom), som nu ska säljas. men då kom jag på den bra iden, efter att sökt runt på nätet och hittat detta. att låta polaren som jobbar på mekanisk verkstad eller vad man kan kalla det. ta den motorn och bygga ett skydd likvärdigt det som finns i länken nedan.

för det var där nere min rem hade letat sig in, då det egentligen inte sitter nått ordentligt skydd där, är bara lite plast runtom med gummiflärppar på , så man kan stoppa in hela fingret där och nudda nedre kamdrevet utan problem. helt ofattbart att det är konstruerat på detta vis. så multiremmen har liksom frifart rätt in i kamremmen! :-O) så jag skulle gissa på att det är 97% procent av fallen att det är där remmen letar sig in till kamremmen.

http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 107&page=2

det jag mer undrar är ifall någon i sverige redan kommit med en liknande lösning? har volvo tagit nått ansvar? nån som hört nått annat matnyttigt? sett något annan matnyttig info?

detta borde vara en ganska het fråga, då detta berör bra många bilar!

min beganade reserv motor vart hämtad idag av polaren, så han skulle återkomma i veckan ifall han lyckas tillverka någon lösning.

mvh Appelros
Hej

Vet ej om det är denna tråden du menar (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=105641)? men tror de flesta på forumet här som äger en Volvo som ligger i riskzonen för ett haveri är intresserade inklusive mig. Återkom gärna med info angående din polare om han har nån lösning på detta problem. Han lär få många intresserade köpare :mrgreen:

Vi på forumet här som det berör är enormt intresserade! Eventuellt nån liknande lösning som det engelska volvoforumet du länkade till? Tror också att det är där remmen letar sig in vid brott eftersom kamremskåpans akilleshäl ligger där. Har själv försökt att kontakta plåtslagare bl a för en lösning men inte kommit nån vart hitills och Volvo själva tycks ge blanka fan i problemet :-O)
jaa precis, det är den tråden jag syftar på, den skenande iväg lite från självaste ämnet, att just förhindra att detta händer..

aa precis, nått liknande som den ''engelska'' lösningen är vad jag har i tanke , jag förklarade och visade hur jag hade tänkt mig för min polare då, på den motorn som jag har på pall, som han nu tog med. så han har nått arbeta efter då :) det som är tråkigt är att man inte kan testa den grejen han kommer ta fram, man har ju inge lust att riskera en motor bara för att testa skyddet liksom. men det är fortfarande för mig helt jävla obegripligt att det designat på just detta sätt. några ynka gummiflärpar som förhindra att de kommer in föremål där. men detta skydd som han ska försöka tillverka , vet man ju inte heller om det är 100% säkert liksom. men risken att det kommer förbi nått där sen borde vara minimal med det här skyddet..
jag känner mig väldigt optimiskt iallafall :D

jag skulle chansa på att det blir klart i slutet av veckan, så får jag ''besikta'' skyddet och ev göra några ändringar eller justeringar ifall det behövs :)

jag kommer hålla er uppdaterade! :-)-)
helgonet1 skrev:Vi på forumet här som det berör är enormt intresserade! Eventuellt nån liknande lösning som det engelska volvoforumet du länkade till?
Varför inte helt enkelt kontakta den person på det engelska forumet som förmedlar köp av skyddet? Sedan är det naturligtvis inte ur vägen om någon här i Sverige kan tillhandahålla en billigare eller bättre lösning.
Jag tog den enkla vägen, ett samtal, polaren kom efter 30 min och hämta motorn, kan ev bli klart på någon vecka.

Billigare lösning? Min reparation går på ca 97000kr, som mekonomen betalar. Och det är ju nästan vad bilen är värd.

Så vad min kompis lösning nu kommer att kosta, att dels ta fram skyddet, tillverka, ev ändringar och justeringar, material och arbetskostnaden.
Sen vad skyddet kommer att kosta i slutändan är ju upp till betraktarens ögon att avgöra om det är dyrt eller inte :)

Det visar sig förhoppningsvis senare i veckan alt nån vecka framöver :) sen är det ju inga fantasi summor det här röra sig om.
Mvh appelros

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Ifall han lyckas klura ut någon bra lösning, som blir prisvärd så kommer det nog tillverkas ett gäng,

men som sagt ingen vet ju ifall detta kommer vara 100% säkert sen, tanken är ju inte man ska skita i att serva efter ordning bara för man tror att man har ryggen fri vid ev multirems brott, men det är ju sunt förnuft...

Men det kommer ju absolut inte bli sämre än vad det redan är :) men tanke på vilken ofattbart dålig konstruktion det är nu..

fick min multirem av,men den låg bara snällt kvar i motorrummet,utan att skada nåt
i mitt fall var det generatorfrihjulet som gett upp.alltså lagret i det.
finns ingen serviceplan på att byta den delen.kostar ca 50-100euro,men kräver specialverktyg för att byta.

själv visste jag inte ens att det fanns ett lager i generatorremskivan.
troode det var dålig spännare,och bytte den.men remmen fladdrade illa iaf.
ni kan vara uppmärksam på ljud från höger sida av motor,på tomgång.

här en länk till en videosnutt jag tog.

själv kommer jag (nån gång hoppas jag) att tillverka ett skydd.
Den dagen skulle du köpt en trisslott ;) vilken bil och årsm handlar det om? Och kommer du ihåg vad de var för fabrikat på remmen som hade gått av? Och vad monterade du för nya delar?:)

Det blir nytt frihjul på generatorn när min nya motor monteras nu i veckan. Då det som satt på ligger i Tyskland hos remtillverkarn, då dom ville ha alla grejer så dom kunde undersöka saken

För er andra, så har jag inte hört något från kompis ännu, bara gått en dag iofs .. hehe

Något sådant här, kanske? Dom d&a[…]

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, kopp[…]