Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olleman82
Hej,

Första inlägget och valde detta forum för det verkar vara mest fart här..

Sitter med ett dilemma :) Kan antingen köpa:

110 000:- (bilhandlare)
V70 -12 18800 mil Momentum
Tjejkörd och i mycket fint skick
Fullservad på märkesverkstad
Drag

eller
115 000:- (från bekant)
Passat Variant BMT 140HK -12 8000 mil
Dragpaket
Fullservad.

Jag vill egentligen ha Volvon då jag tycker den är bekvämare och jag är väldigt förtjust i dieselvärmaren, City safety men även inbyggd blåtand vilket saknas i Passaten MEN passaten är det betydligt bättre köpet då jag får köpa den till inbytespriset av en bekant som ska skaffa förmånsbil istället.

Räknar jag på ett ägande på 5 år försvinner dock mer eller mindre allt av fördelen med det bättre priset på pasaten MEN hur ska jag räkna med reparationskostnader? För visst måste jag räkna med betydligt mer sådana på Volvon?
Som ni hör är ekonomin viktig för mig, många skulle säkert bara välja den bil de vill ha och sedan är det bra med det men jag vill att pengarna ska räcka till mer än bilar :)

Tips och tankar kring hur man kan resonera tas tacksamt emot.

,Olle
av Leafs
Har själv en MY2012 DRIVe, den har bara gått drygt 7000 mil ännu, men hittills inga konstigheter alls, bara service. *peppar, peppar*

I min bekantskapskrets finns två st Passater TDI MY2012 så jag kan ju jämföra lite. Det finns en del stora nackdelar med Passaterna.... De två jag har bra koll på har båda två visat upp STORA brister i kvalitet vad gäller lacken / rost. Båda har fått "totalrenovera" bakluckorna pga lacksläpp och rost. En av dem har också haft lacksläpp på båda framdörrarna. Detta sägs vara mycket mycket vanlig på Passater.

I övrigt går det väl jämnt ut när man jämför modellerna lite snabbt. Passat har lite starkare motor i sin BMT än en DRIVe, men DRIVE går snålare utifrån vad jag har snappat upp av våra diskussioner. Jag upplever V70 subjektivt som lte tystare, men den kan istället knarra lite i inredningen vilket dessa två Passater inte gör, inget jag har hört iaf. Utrymme ganska jämförbara, lite plus för Passat.

Rent ekonomiskt är de väl hyfsat lika att äga, ungefär likvärdig fordonsskatt tror jag, Volvon lite snålare, men inte så stor skillnad. V70 håller värdet perverst starkt, Passat bara hyfsat. Har ej exakt koll på Passatens servicekostnader, men jag blir förvånad om det skiljer så värst mkt, akta dig dock noga för Long Life service när det gäller de tyska bilarna...

Svårt att ge rekommendation, jag är väldigt nöjd med min V70, men jag hade Passat i åtanke innan jag köpte V70. Ett av argumenten till V70 var faktiskt Passats usla rykte vd gäller lack och rost. Du får ju en fantastisk deal på Passaten, och kan ju då lägga om slantar till omlackering o.s.v. om inte VW skulle ta detta på Goodwill. Har inte exakt koll på hur flexibla de är på detta, har hört både bu och bä. De båda exemplaren jag känner till fick omlackning på goodwill, men de var bara cirka 2 år gamla vid det tillfället.
Användarvisningsbild
av snepo
Leafs skrev:Har själv en MY2012 DRIVe, den har bara gått drygt 7000 mil ännu, men hittills inga konstigheter alls, bara service. *peppar, peppar*

I min bekantskapskrets finns två st Passater TDI MY2012 så jag kan ju jämföra lite. Det finns en del stora nackdelar med Passaterna.... De två jag har bra koll på har båda två visat upp STORA brister i kvalitet vad gäller lacken / rost. Båda har fått "totalrenovera" bakluckorna pga lacksläpp och rost. En av dem har också haft lacksläpp på båda framdörrarna. Detta sägs vara mycket mycket vanlig på Passater.

I övrigt går det väl jämnt ut när man jämför modellerna lite snabbt. Passat har lite starkare motor i sin BMT än en DRIVe, men DRIVE går snålare utifrån vad jag har snappat upp av våra diskussioner. Jag upplever V70 subjektivt som lte tystare, men den kan istället knarra lite i inredningen vilket dessa två Passater inte gör, inget jag har hört iaf. Utrymme ganska jämförbara, lite plus för Passat.

Rent ekonomiskt är de väl hyfsat lika att äga, ungefär likvärdig fordonsskatt tror jag, Volvon lite snålare, men inte så stor skillnad. V70 håller värdet perverst starkt, Passat bara hyfsat. Har ej exakt koll på Passatens servicekostnader, men jag blir förvånad om det skiljer så värst mkt, akta dig dock noga för Long Life service när det gäller de tyska bilarna...

Svårt att ge rekommendation, jag är väldigt nöjd med min V70, men jag hade Passat i åtanke innan jag köpte V70. Ett av argumenten till V70 var faktiskt Passats usla rykte vd gäller lack och rost. Du får ju en fantastisk deal på Passaten, och kan ju då lägga om slantar till omlackering o.s.v. om inte VW skulle ta detta på Goodwill. Har inte exakt koll på hur flexibla de är på detta, har hört både bu och bä. De båda exemplaren jag känner till fick omlackning på goodwill, men de var bara cirka 2 år gamla vid det tillfället.
två år gamla bilar som rostar,låter inte bra.Hur är det med dieselgate,kanske inte den årsmodellen du tittade på
av Leafs
Har inte koll på om dieselgate gällde också dessa årsmodeller.Vad gäller rosten så drabbas naturligtvis inte alla bilar, men denna modell är grovt överrepresenterade i problemstatistiken gällande rost och lack. Läs lite på passatforumet så får du en liten uppfattning.... http://www.vwpc.se
Användarvisningsbild
av snepo
Leafs skrev:Har inte koll på om dieselgate gällde också dessa årsmodeller.Vad gäller rosten så drabbas naturligtvis inte alla bilar, men denna modell är grovt överrepresenterade i problemstatistiken gällande rost och lack. Läs lite på passatforumet så får du en liten uppfattning.... http://www.vwpc.se
Nej fast hur vet du att det inte kommer att drabba den du är intresserad av,när det inte drabbar alla modeller.Skall påpekas jag är inte volvofan eller nån märkesfan,fast jag älskade min stjärna inna njag bytte,.Bytte för att 272 hk coh automat drog mycket med 90% stadskörning.Har nu halverat förbrukningem.Annars så älskade jag stjärnmärket,men nästan dubbelt så dyrt jämfört med volvo
av perhall
Kolla kvd.se. Nästan alla Passat 2012 har anmärkningar gällande rost.
Jämför sen med en Volvo S80 från 1999...

Rost är liksom svårt att bli av med om grundkonstruktionen är dålig. Hellre då andra typfel..
av Olleman82
Dealen med handlaren är att om jag tar den för 110 000 så är den inte rekondad eller ens städad (han har precis hämtat den ifrån Vagnparksägaren) och som han sa "Motor och växellåda och andra väsentliga delar får du 3 månader på men jag ger ingen goodwill om tex batteriet behöver bytas".

Är detta ett någorlunda normalt upplägg? Har aldrig tidigare köpt av handlare...
av least
Olleman82 skrev:Dealen med handlaren är att om jag tar den för 110 000 så är den inte rekondad eller ens städad (han har precis hämtat den ifrån Vagnparksägaren) och som han sa "Motor och växellåda och andra väsentliga delar får du 3 månader på men jag ger ingen goodwill om tex batteriet behöver bytas".

Är detta ett någorlunda normalt upplägg? Har aldrig tidigare köpt av handlare...
Det låter som en oseriös handlare. Då han säljer bilen som näringsidkare, så kan han inte sälja bilen med förbehåll om att vissa fel inte täcks.
Skriv framförallt inte på något papper där detta står.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]