Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nmj77
Min V70 2.4D 175 hk har gått 13.000 mil. Laddade i BSR steg 1 igår och kopplingen slirar vid gaspådrag på 4an och 5an ca 2-3000 rpm. Gissar att det "bara" är att byta koppling men ska man byta till samma dvs original eller ska man byta till något kraftigare när man ändå håller på? Såg att Sachs Performance har en variant som tål 15% mer vrid än original men vart köper man den i Sverige? Ska man alltid byta urtrampningslager? Något mer man bör se över när man ändå håller på?
av Daniel73
Bäst att byta urtrampningslagret, om det ger upp om 5000 mil så måste ju hela arbetet göras om.

Luska ut vilken koppling du ska ha och beställ den via tyska ebay.de
Användarvisningsbild
av apersson850
Värst vad de håller dåligt. Jag körde med en och samma koppling med min 854 Turbo i 50000 mil, trots mycket husvagnsdragande. Är kvalitén sämre numera, eller är kopplingen mindre eller vad?
av Denesfay
Kan lite förstå att min koppling slirar med tanke på att jag har 420nm i vrid. ATM300 med K&N insugsrör med AEM dryflow filter. Även Autotech laddtrycksstyrning och DO88 Performance Intercooler.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ni som har slirande koppling, har ni luftat den?
Hade slirande koppling en gång i tiden på V70R med steg 3 när det var fuktigt väder.
Bytte bromsok fram och luftade även kopplingen. Efter det var den som ny igen. Inget slir mellan 2008 och 2014 när jag sålde bilen.
En arbetskamrat hade en Saab 9-5 med slirande koppling som även den luftades och blev bra.
Har ingen aning om konstruktionerna skiljer förr mot nu.
av Gabriel
Sen var det väl någon/några årsmodeller som hade problem med att det kom fett/olja på lamellen som gav upphov till slir?

Jag har haft tre st manuella Volvo som samtliga haft mer än 420Nm och ingen har haft problem med slirande koppling.
av Malmstroem
Volvo har haft problem med en del bilar där fett/olja kommit ut på kopplingen. Vill minnas att det togs på goodwill på nyare bilar, men på äldre bilar som gått längre fick ägarna stå för det själva.

Den klassiska tätningen mellan motor och växellåda kan också resultera i behov av ny koppling om den inte åtgärdas efter den börjat läcka. Olja och lameller är ingen bra kombination.

Slutligen så är det fullt möjligt att köra slut på en koppling på väldigt kort tid. Båtupptagning är ett klassiskt sådant tillfälle, men även inspirerad körning kan slita.

Annars brukar en koppling hålla länge om den hanteras varsamt. :wink:
av Denesfay
Finns det kanske något hål i sprängkåpan där man kan få in en sådan där liten kamera? Har en sådan i garaget nämligen. Kanske finns någon skruv som man kan lätta på tillfälligt?

Sedan kommer ju också frågan. Hur luftar jag kopplingen? Vet att på 740 så satt det en luftnippel på slavcylindern. Är det samma sak på v70? Men jag har för mig att då sitter väl denna inbyggt innanför sprängkåpan?
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]