Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kantarell
Har en XC70 -15 med en elbaklucka som krånglat sedan bilen var ny. Ganska ofta (utan någon regelbundenhet) så låser den upp själva låset i luckan men styr inte upp luckan utan lägger bara tillbaka den och låser. Tidigt byttes låset i luckan ut men det gjorde ingen skillnad. Händer oftare när knappen inne i bilen används än om fjärrkontrollen brukas. Händer nästan aldrig när handtaget på själva luckan används. Varit inne hos Volvo ett flertal gånger utan att något fel kunnat hittas.

Volvo har inte gett upp ännu, just nu kollar dom om några andra handlare varit med om samma problem.

Har någon av er andra råkat ut för samma sak?
av Tartryffel
Det låter faktiskt som att du inte håller inne knappen nog länge. Ett kort tryck på knappen i bilen eller på fjärrkontrollen räcker inte, du måste hålla inne den några sekunder.
av Nordan
Min V70 classic gör precis likadant. Min tekniker har inte heller löst problemet. Luckan studsar till men går inte upp. Blir så cirka 1 gång på tio öppningar. Öppnar man med handtaget på luckan blir det inte så, antagligen för att man då hjälper luckan lite på traven.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av kantarell
I mitt fall har det inte alls med hur länge man trycker på knappen, jag fick tidigt reda på att det finns en fördröjning i funktionen. Den är dock inte flera sekunder lång men en snabb tryckning räcker inte.

Just nu pågår en mail-växling mellan "min" mekaniker och Volvo i Gtbg där dom föreslår att låset i luckan ska bytas. Låset byttes när bilen gått ca 1 500 mil (utan verkan på felet) och nu har den gått drygt 7 000 mil. Vill dom byta lås igen så får dom naturligtvis göra så även om det känns långsökt att både originallåset och det som sedan sattes in skulle vara defekta.

Det som känns bra är att den lokala Volvo-nasaren tar problemet på allvar och verkligen försöker hitta felet.
av Niclas
kantarell skrev:I mitt fall har det inte alls med hur länge man trycker på knappen, jag fick tidigt reda på att det finns en fördröjning i funktionen. Den är dock inte flera sekunder lång men en snabb tryckning räcker inte.

Just nu pågår en mail-växling mellan "min" mekaniker och Volvo i Gtbg där dom föreslår att låset i luckan ska bytas. Låset byttes när bilen gått ca 1 500 mil (utan verkan på felet) och nu har den gått drygt 7 000 mil. Vill dom byta lås igen så får dom naturligtvis göra så även om det känns långsökt att både originallåset och det som sedan sattes in skulle vara defekta.

Det som känns bra är att den lokala Volvo-nasaren tar problemet på allvar och verkligen försöker hitta felet.
Jag har samma problem md bakluckan att den inte alltid går upp när man trycker på knappen i bilen, får en känsla av att det händer oftare när man står i nerförsbacke med luckan "upp"
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]