Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Varje gång jag kör över ett gupp el. liknande så dunkar det till under bilen (volvo v70-05) som avgasröret slår i underredet.Jag har köpt nya gummiupphäng. men det var fa... vad dom var svåra att få på.Har någon tips?Eller kan det vara något annat?
av CiprY
Börja med att få ditt dom nya upphängningarna. vart nånstans kommer ljudet ifrån? dvs vänster fram/bak eller höger, då är det mer troligt att nån fjäderbussning är kass, eller stabilisator stagen är trasiga.
av Ghorille
CiprY skrev:Börja med att få ditt dom nya upphängningarna. vart nånstans kommer ljudet ifrån? dvs vänster fram/bak eller höger, då är det mer troligt att nån fjäderbussning är kass, eller stabilisator stagen är trasiga.
Det kommer precis under i mitten av bilen,under sätet.
av Scamp
Lånar tråden. Har märkt typ samma problem. När jag kör över gupp så klonkar det till ungefär vid baksätet. Och man känner av det ganska väl när man kör. Har kikat under bilen och det är definitivt inte avgasröret som frambringar ljuden. Kanske att nån fjädring som är kass?
av valln
För mig har det av och till i 8000 mil låtit pjong när jag kör över gupp, möjligen från bakvagn.
Efter att jag bytte hjul och hissade upp bilen med alla hjul i luften har ljudit försvunnit, hoppas det fortsätter så.
av Scamp
Ska in med bilen på Volvo nu på onsdag så ska säga till mekanikern att kolla upp vad det är som orsakar ljudet.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har upplevt något liknande ett fåtal gånger på min nya V60.. Pjong är nog det närmsta jag kan beskriva ljudet också.. Ett klonk som låter pjong.. Lite märkligt.. Och absolut inte vid varje gupp.. Ibland ett par gånger nära varandra.. Sen ingenting på en månad.
av andersuw
joel80 skrev:Jag har upplevt något liknande ett fåtal gånger på min nya V60.. Pjong är nog det närmsta jag kan beskriva ljudet också.. Ett klonk som låter pjong.. Lite märkligt.. Och absolut inte vid varje gupp.. Ibland ett par gånger nära varandra.. Sen ingenting på en månad.
Den enda gång jag då och då hört ett "pjong" (antar att du menar något i stil med ljudet från en fjäder som släpper) i bilen var på min 855 T5 -94. Det visade sig vara krängningshämmaren där bak som helt enkelt gått av mer eller mindre på mitten. Men "pjongljudet" uppstod i det fallet först efter en rätt kraftig smäll vid den tidpunkt då hämmaren brast. :D
av Scamp
andersuw skrev:
joel80 skrev:Jag har upplevt något liknande ett fåtal gånger på min nya V60.. Pjong är nog det närmsta jag kan beskriva ljudet också.. Ett klonk som låter pjong.. Lite märkligt.. Och absolut inte vid varje gupp.. Ibland ett par gånger nära varandra.. Sen ingenting på en månad.
Den enda gång jag då och då hört ett "pjong" (antar att du menar något i stil med ljudet från en fjäder som släpper) i bilen var på min 855 T5 -94. Det visade sig vara krängningshämmaren där bak som helt enkelt gått av mer eller mindre på mitten. Men "pjongljudet" uppstod i det fallet först efter en rätt kraftig smäll vid den tidpunkt då hämmaren brast. :D
Mekanikern på Volvo ringde mig idag och visst var det krängningshämmaren som hade gett med sig, därav ljudet. Så det ska åtgärdas imorgon :)

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]