Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcuslindholm
S40 2.0t -00
Läcker kylarvätska från slangen som går till turbon. Problemet har kommit tillbaka, provade med sån cementkylarvätska för att täta slangen. Det hjälpte i nån vecka, men nu är det tillbaka och behöver lite hjälp om hur jag kan täta det? Det är där det sitter typ folie runt om, när motorn är varm så droppar det där ifrån och landar på nåt varmt så det ryker ganska mycket.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av vetten
Du får väl byta slangen mot en ny, undermedel funkar sällan eller enbart tillfälligt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Dessutom fungerar väl inte kylartätning på mjuka material som rör sig/vibrerar (läs slang). Det funkar väl enbart på just kylaren om jag förstått det rätt!?
Användarvisningsbild
av andersbe
Marcuslindholm skrev:S40 2.0t -00
Läcker kylarvätska från slangen som går till turbon. Problemet har kommit tillbaka, provade med sån cementkylarvätska för att täta slangen. Det hjälpte i nån vecka, men nu är det tillbaka och behöver lite hjälp om hur jag kan täta det? Det är där det sitter typ folie runt om, när motorn är varm så droppar det där ifrån och landar på nåt varmt så det ryker ganska mycket.

Bild

Det finns en metod att fixa det med Vulktejp;
Länk:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Tillb ... 000035785/

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Vulk ... 000021444/

:-)-)
Användarvisningsbild
av vetten
Men varför fusklaga då det säkert kommer tillbaks igen efter ett tag, nej köp ny slang och byt.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det kanske fungerar bättre med ingefära :wink:

Byt slang om du vill ha det tätt kylarcement är inte att rekommendera då det kan sätta igen kylkanaler i motorn och turbon det ska enbart vara glykol utspätt med vatten i kylsystemet.
av Marcuslindholm
Sitter en slang mellan två rör. Det är original gissar jag på då jag har sätt de på flera andra likadana bilar. Rörets diameter är 10mm men på Biltema, mekonomen mm har bara bilkylarslang som har innerdiametern 13mm. Skulle det funka med den slangen?
Bild

Användarvisningsbild
av vetten
Vad är det för fel att köpa en orginalslang hos Volvo då?
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]