Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoValter
Har en Volvo s80 07 2,5t som börjat krångla i går skulle jag använda farthållaren som inte alls ville fungera. Idag startade jag bilen och lampan tändes med texten följd av dstc ur funktion kontakta verkstad för service eller nått liknande..någon sa att det kunde vara fel på något styrdon till ratten och att det skulle kosta 5000kr att laga...

Undrar om något har en blekast vad som krånglar ?
Det finns ju massor med saker som kan ställa till detta. Första steget är att se vad det är för fel som systemet självt upptäckt. I och med att det uppmanar dig att uppsöka verkstad har styrsystemet upptäckt något fel. Då finns det nästan alltid en felkod att börja med.
av ThunderAce
Som redan sagt, det bästa är att få den avläst med VIDA för då får du felkoder och vad det gäller.

Vill du ha nåt att göra innan avläsning så skulle jag tittat hur ABS kransarna ser ut, när en sån har spruckit
så funkar inte farthållaren eller DSTC, du kan även testa på en grusväg om ABS funkar som det ska
det mesta av de systemen går via kransarna och givarna i hjulen

det elektriska måste man tyvärr läsa av om man inte hittar nåt synligt
Hej och tack för snabbt svar. Tänkte på kan jag med lekmanna ögon se om en ABS krans är sprucken? Kan man ha sönder en sådan när man byter däck för det har jag nyligen gjort? Sen har jag haft bilen inne för broms byte detta gällde då handbromsen (fast på golvet).. Bilen har inte krånglat något sedan jag försökte slå på farthållaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vet inte ens om den modellen har någon sådan krans till ABS. Någon gång på senare tid bytte man från mekaniska kammar på mäthjulet till infällda magneter, som gör att ytan är slät och inte lika känslig för att rosta sönder.

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]