Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Min D4awd är inte skatte befriad :(

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Perra83
palmqvist skrev:Min D4awd är inte skatte befriad :(

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Va konstigt! Jag trodde att alla 2.4L 5-cyl med AWD som väger över 1900kg gick som miljöbil ??:-/

Alla VEA är långt ifrån att vara befriade från skatt. Man får kolla upp varje exemplar.
av andersuw
Perra83 skrev:Va konstigt! Jag trodde att alla 2.4L 5-cyl med AWD som väger över 1900kg gick som miljöbil
Såvitt jag vet har ingen V70 med AWD varit miljöbilsklassad. De väger förstås lite mer men drar också mer.
Perra83 skrev:Alla VEA är långt ifrån att vara befriade från skatt. Man får kolla upp varje exemplar.
Stämmer. Min egen V70 D4 -15 FWD aut. ligger tyvärr strax över miljöbilsgränsen. Den har samma officiella literförbrukning som den miljöbilsklassade varianten (0,45 liter milen) men får officiellt ur sig 2 g CO2 mer. Retsamt nära.

Jag fick först uppgiften från VCCs kundtjänst att det bara är hjulen som skiljer (max 225/50 R17 på miljöbilsvarianten) och eftersom jag ändå bytt ner mig till den storleken hörde jag mig för om möjligheterna att få den omklassad till miljöbil. Volvo vägrar dock att utfärda det intyg som bilprovningen behöver. De säger att de helt enkelt inte får utfärda nya intyg rörande just förbrukningssiffrorna enligt gällande EU-regler. Den man bakom kulisserna hos VCC som jag så småningom fick tala med sa också att den miljöbilsklassade varianten har annan mjukvara för styrningen av automatlådan och att Volvo inte erbjöd några möjligheter att byta ut den mjukvaran.
av ok3084
Varför gjorde man en miljöklassad variant och en som inte är det?
Är det något annat som skiljer med antal hk/kw?

Är det någon annan skillnad på dessa två modeller förutom mjukvara och däckdimension som man bör veta.

Mvh

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]