Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roten
Hur har ni som har T8 löst laddning hemma? Det enklaste är så klart att bara plugga kabeln som kommer med bilen i ett enfasuttag.

Men jag hade tänkt låta kabeln alltid ligga kvar i bilen för när den behövs ute och ha en fast monterad kabel enkelt tillgänglig vid uppfarten att ta fram och plugga i bilen när man kommer hem. Helst skulle kabeln rullas upp snyggt med en fjäder när den inte används så att man slipper kabeltrassel. Kabeln bör vara någorlunda fast monterad så att tjuven inte bara kopplar loss och säljer kabeln på blocket.

Jag vet att Volvo har någon kabelhållare som tillbehör, men det kanske finns bättre lösningar.

Några tips?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Bästa lösningen är helt klart en laddbox på väggen, med en fast kabel. Så är det smidigt att plugga in och den vanliga kabeln kan ligga kvar i bilen! :D
av insnöad
Jag kör med den box man kunde köpa via Vattenfall vid lanseringen av V60 D6. Fabrikatet är KEBA. Den har fungerat bra till både D6 och T8 och klarar även trefasladdning om man skulle behöva det. Laddsladden sitter fast i boxen så ingen oro för sladdtjuvar.

Jag har dock varit tvungen att byta box på garantin pga fel tre gånger på tre år, så jag kan inte helt gå i god för kvaliteten...
Användarvisningsbild
av joel80
Köpte också från Evconnect. 2st halo-boxar och installation på firman (inkl jordfelsbrytare) gick på 18k ink moms.
Vi kunde inte ta nått rot då eftersom det var på jobbet...

Hemma har jag löst det billigare. Köpte en CEE enfas 16A - typ2-kabel från evconnect oxh tog hem en elektriker som satte upp ett CEE-uttag på garaget. Sen har jag kabeln sittande där för jämnan så jag slipper ta ut nått. Totalt betalade jag väl runt 2800kr för den lösningen.. Ink kabeln.

Men jag funderar på att köpa en Halo hem också.. Jag gillar att kunna följa förbrukningen via webbgränssnittet och ha lite kontroll över den.

Skulle jag gjort om installtionen hade jag kollat om jag kunde komma över en begagnad elmätare och sätta emellan. Kommit på att det kan vara rätt bra att i framtiden kunna visa upp hur mkt av den förbrukade elen som gått till bilen. Annars kan man få sämre resultat på energideklarationen vid en ev försäljning.
Fast det går ju att sätta in i efterhand... :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja mätarna är bra mkt billigare än vad det kostar att få ut en elektriker för att installera den...

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]