Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1067319
Det är ju inget speciellt med bränslereläet, så att hitta utbytes lär inte vara några större problem om/när det utgår hos volvo.

Jag kom på att ett annat vanligt problem med bränslereläet, iaf på 85x70, är att lödningarna spricker pga. den konstanta differansen i temperatur(exakt samma problem som 85x70 har med ABS-boxen).
Nu sitter ju reläboxen "lite" mer utsatt för kyla osv på 85x70 än på 7/900-serien, så just det felet kanske inte är så vanligt på dom modellerna. Värt att ha i åtanke iaf, för i dom fallen är det bara att öppna reläet och göra om lödningarna.
#1067482
När 200-serien var som mest aktiv i produktion så användes fortfarande vettigt tenn.
I början av 90-talet kom någon fjantig miljönisse och gnällde och förbjöd lödtenn med bly i produktioner.
Nackdelen med lödfritt tenn - speciellt på den tiden, är att dom tål inte temperaturskillnader, dom spricker efter ett tag då.
Bly-haltigt tenn är BETYDLIGT mer flexibelt och tillåter BETYDLIGT högre temperaturskillnader innan dom ger upp.
För att vara mer exakt, det är expansionen/kontraktionen av kretskortet som dödar bly-fritt tenn.

Det problemet finns även idag, om än inte lika omfattande.
#1067673
White skrev:Allt blir bara sämre... :roll:
Nja, riktigt så illa är det väl inte. Det är ju främst 90-tals bilar som är som värst drabbade. Eller 90-tals elektronik öht.
Blyfritt tenn har kommit långt i utveckling sen dess, nu för tiden finns det t om ett mellanting mellan blyfritt och blyhaltigt. Betydligt flexiblare än klassiskt blyfritt, men inte riktigt lika flexibelt som bly-haltigt. Det är relativt nytt dock, så vet inte i vilken utsträckning det används för konsumentprodukter i dagsläge.

Att reservdelar över lag håller relativt låg kvalitet är ett rent försäljningsknep. Dom är byggda för att gå sönder, så konsumenten måste köpa ny reservdel, som sen går sönder igen, och konsumenten måste köpa nytt osv osv..
Det är också vida känt att delar monterade på fabriken håller högre kvalitet - vilket också är ett försäljningsknep, dom delarna är byggda för att hålla garantin ut på bilen, så bilfirmorna inte behöver stå för massa reservdelar :roll:

Så det är mer så att allt handlar om pengar, och inte att saker blir sämre :roll:
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 291

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!