Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Calvin skrev:Haldex gen4 kom med nya D5 motorn 2010.
MarcusJ skrev:Ursäkta OT, men varför har XC70 högre tillåten släpvagnsvikt än V70?
Min V70 D5 AWD har 2000 kg, men drivlinan är väl mekaniskt densamma som på XC70 D5 AWD?
Det är olika utväxling på XC70 och V70. Detta påverkar släpvagnsvikt.
2010?!?!! Verkligen så sent? Min ÅF blev förvånad när jag hävdade jag hade gen iii i min MY07 och var nog så säker på att en MY07 skulle ha gen IV.

Om jag inte tänker galet så är utväxlingsskillnaden mest så att det väger upp för att XC70:n har större däck. Har man sexväxlade geartronic-lådan brukar utväxlingen vara satt så att motorn varvar 2000 rpm vid 110 km/h oavsett drivlina (förutom de minsta motorerna men de brukar ha powershift).

Hastighet vid 1000 RPM:
V70 D5 AWD MY12 52,4 km/h => ca 105 km/h vid 2000 RPM
XC70 D5 AWD MY12 51,3 km/h => ca 103 km/h vid 2000 RPM.
Vet dock inte om det är faktiskt hastighet, sen är väl bilen inställd så att den visar lite mer, eftersom det är olagligt för hastighetsmätaren att visa för lite.

XC70:n får man väl hoppas är lite mer robust konstruerad, som är tänkt ha lite bättre off-road-egenskaper. Eller kanske man bara satt släpvikten lite lägre för att premiera XC70 som dragbil, om man är benägen att tänka i sådana banor. I'm not :roll:
Användarvisningsbild
av Krollspell
Haldex gen4 kom med nya D5 motorn 2010.
Haldex 4 kom väl till my 2007 om jag inte minns fel, har för mig att jag hade den i min my07 S80AWD V8. Denna artikel i A, M & S berör även det året:

http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 111507.pdf
Användarvisningsbild
av apersson850
En XC70 har några stag i bottenplattan som inte finns på V70, men att det i sig skulle ha någon inverkan på max släpvagnsvikt tvivlar jag på.
Utväxlingen, däremot.
av Gabriel
XC70 fick annan utväxling sista året, antagligen för att komma ner i bränsleförbrukning, men de fick inte sänkt dragvikt som ett resultat av detta.

Jag tror att XC70:ins högre dragvikt är ett beslut från Volvo snarare än att det har någon teknisk förankring.
av Schmoyoho
Krollspell skrev:
Haldex gen4 kom med nya D5 motorn 2010.
Haldex 4 kom väl till my 2007 om jag inte minns fel, har för mig att jag hade den i min my07 S80AWD V8. Denna artikel i A, M & S berör även det året:

http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 111507.pdf
Jag har en S80 MY07 som jag bytte filter och olja i för bara några dagar sedan, så den har definitivt gen III. Gen IV har större filter än gen iii vill jag minnas dessutom.
Bilnörden skrev:Har för mig att det står i MY13:s bok att xc70 har 2:an som normal start växel och 1:an ska användas vid t ex 2000kg på kroken.(gäller även D2)
Står det att tvåan ÄR normal startväxel eller att den kan startas på tvåan?
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Schmoyoho skrev:Står det att tvåan ÄR normal startväxel eller att den kan startas på tvåan?
Minns inte riktigt vad det stod, har inte lagt det på minnet eftersom det ändå inte gäller mig. Hittar inte det i webb versionen, ska försöka komma ihåg att kolla på det, i den fysiska versionen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har också läst om att någon version, om jag inte minns fel med liten motor, skulle startas på tvåans växel för att nå sin miljödeklaration.
Själv har jag ju automatlåda, så jag behöver inte fatta beslut om detta.
av Schmoyoho
apersson850 skrev:Jag har också läst om att någon version, om jag inte minns fel med liten motor, skulle startas på tvåans växel för att nå sin miljödeklaration.
Själv har jag ju automatlåda, så jag behöver inte fatta beslut om detta.
Ja, jag tänkte också på automatlådor (slirlådor då) i första hand, när tråden ändå handlar om dragbilar... Men det låter lite bekant med att starta på tvåan.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]