Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amrich skrev:Låter det inte lite typiskt ett relä när man får fel i lite fuktigare väder?
Jo, lite glappkontakt här eller där, exempelvis i ett relä. Reläerna är med all sannolikhet inte dyra så bara att prova att ersätta ett eller båda.
Amrich skrev:Jag hoppas jag är något på spåren här... Jag återkommer!
Ja det är mycket möjligt att du är lösningen på spåren. Låt oss veta hur det går. :D

P.S. Apropå de två felkoder du satte frågetecken för, DDM-0025 och PDM-0025, i den händelse de skulle återkomma: Dessa betyder enligt VIDA är det är fel på signalförbindelsen till backspegelmotorer (både den för infällning och den för inställning) och/eller backspegeldefroster på vänster respektive höger sida. Nämnas kan att jag har båda dessa koder som ständiga följeslagare på min V70 T5 -02. De försvinner när jag raderar dem och återkommer oftast inte omedelbart. Men när det blir dags att läsa koder nästa gång finns de där ofelbart på nytt. Dock har jag aldrig lyckats observera något faktiskt fel på backspegelmanövrering eller uppvärmning på någondera sidan. Så numera ler jag bara glatt igenkännande när jag ser dem och lämnar dem sedan åt sitt öde. :wink:
Uppdatering:

De båda reläerna byttes idag. En nervös provkörning slutade i besvikelse när "Bromsfel - Stanna snarast" dök upp i displayen... Problemet kvarstår och dyker upp allt oftare får jag känslan av.

Kollade felkoderna igen som jag tror (tar dem från huvudet nu) var:

BCM-0050 - Control Module
BCM-0052 - Control Module
CEM-1A5F - Communication with ABS / Communication with BCM
ECM-510F - Vehicle Speed Signal
ECM-A02B - Communication ABS / Communication BCM

De övriga om höger ABS-sensor osv. visade sig vara en inte tillräckligt dragen centrumbult till axeln efter att jag var där och bytte lager. Så de problemen är lösta. Alltid något...

Problemet som jag förstår det nu är, rätta mig om jag har fel, att det ibland tappas kontakt med BCM. Min slutsats blir att felet således ligger i BCM eller någonstans på vägen dit (i kablage och kontakt). Drar jag rätt slutsats?

Med detta i åtanke hade jag bilen igång och var och petade och ruckade på (så gott det gick) på BCM och på kontakten till den. Jag lyckades faktiskt då två gånger provocera fram felet som dök upp i displayen. Dock vet jag inte om det var slumpen att det dök upp när jag var och petade för jag nollställde några gånger och lyckades ibland inte provocera fram.

I ett kanske sista försök, som jag kanske borde provat tidigare, tänkte jag inom de närmsta dagarna att lossa kontakten till BCM och syna den och köra lite oxidspray. Finns det fler kontakter eller skarvar efter vägen som jag kan titta över och undersöka? Var finns dem? Andera förslag för åtgärd?

Tack på förhand.
Tråkigt att det inte hjälpte att byta reläerna. Tyckte liksom du att det lät som en lovande hypotes.

BCM-0050 och BCM-0052 pekar tyvärr i riktning mot internt fel i BCM, inte bara kablage- eller reläfel. Vet inte om det finns företag som lagar BCM. De här lagar den gamla och mer felbenägna ABS-enheten men jag ser inget om BCM. Men kanske klokt att höra med dem först i vilket fall.

http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Annars handlar det kanske om att hitta en passande BCM på skroten.

Sedan kanske du skall prova med att spraya kontakten innan du gör något annat. Du måste ju i alla fall dit och rota om det visar sig att du måste byta BCM.
andersuw skrev:Tråkigt att det inte hjälpte att byta reläerna. Tyckte liksom du att det lät som en lovande hypotes.

BCM-0050 och BCM-0052 pekar tyvärr i riktning mot internt fel i BCM, inte bara kablage- eller reläfel. Vet inte om det finns företag som lagar BCM. De här lagar den gamla och mer felbenägna ABS-enheten men jag ser inget om BCM. Men kanske klokt att höra med dem först i vilket fall.

http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009

Annars handlar det kanske om att hitta en passande BCM på skroten.

Sedan kanske du skall prova med att spraya kontakten innan du gör något annat. Du måste ju i alla fall dit och rota om det visar sig att du måste byta BCM.
Tack för ditt svar.

Jag tog isär BCM och rengjorde kontaktytorna och kontakten med oxidspray. Bromsfels-meddelandet dök dock upp igen strax efter. Finns det något nu som INTE tyder på att det är BCM som är trasig? Kan det vara ECM? Fler kontakter att kolla?

Jag tänkte skicka in den på reparation men jag vill gärna utesluta andra fel så gott jag kan innan jag lägger ut dem pengarna...

Mvh Amrich
Det är förstås omöjligt för mig att garantera någonting. Men såvitt jag kan se har du nu i rimlig utsträckning uteslutit andra möjligheter än fel på BCM. Jag har inte detaljstuderat felkoderna för ECM men de speglar med all sannolikhet felfunktionen hos BCM snarare än något fel på ECM. Om du har hittat något ställe som kan reparera BCM är det väl heller ingen jätterisk att skicka/lämna in den. Hittar de inget fel lär de väl inte ta betalt för något annat än felsökning.
av AP40
Amrich skrev:Morten: Ja kransarna är ok!

Nu har jag jag läst av felkoderna, här kommer resultatet:

BCM-0050 - Control Module
BCM-0074 - Hydraulic Valves
BCM-0052 - Control Module
BCM-0022 - Right Front Wheel Sensor
BCM-0021 - Right Front Wheel Sensor
DDM-0025 - ?
PDM - 0025 - ?
CEM-1A03 - S-Power Supply
CEM-1A5F - Communication with ABS / Communication with BCM
CEM-5B01 - LH Heating Element
ECM-510F - Vehicle Speed Signal
ECM-940C - Acceleratpedal (AP) pos. sensor / Brake pedal sensor
ECM-A02B - Communication ABS / Communication BCM
ECM-510D - Vehicle Speed Signal

Nu tror jag att många av dessa koder är gamla och kanske inte har med mitt senaste problem att göra. Jag gjorde en nollning och åkte ca 300 meter och fick då tillbaka CEM-1A5F och någon av koderna som sa att höger abs-givare inte fungerar.

Anledningen till att ABS-lampan lyser hela tiden efter bytet av vänster givare tror jag kan bero på att jag samtidigt bytte hjullager höger fram och att givaren på den sidan då kanske har skadats på något vis? Det skulle ju förklara varför den nu börjat lysa konstant och ger felkoden om höger sida så den felkoden gissar jag inte har med mitt problem att göra.

För att underlätta nu när felkoderna finns summerar jag vad jag tror mig veta:

Meddelandet "Bromsfel - stanna snarast" har haft en tendens att oftast dyka upp när det varit fuktigt och milt ute och visade sig första gången efter att bilen tvättats. Vid flera minusgrader upplever jag det som att det händer mer sällan. Meddelandet gör även att hastighetsmätaren går i botten och trippmätaren visar bara streck. Bilens ABS-funktion fungerar inte då meddelandet visas. En omstart hjälper ibland och känslan är att det hjälper mer och mer sällan.

ABS-kransen på vänster fram är bytt till en ny. Övriga ser fina ut.

Abs-givare vänster fram är bytt till en ny.

Bromsvätskan ligger nära maxnivån i behållaren.

Felet upplevs komma oftare när man ska svänga av vid en korsning. Oklart om det är svängen eller inbromsningen eller slumpen som är orsaken.

Vad tror ni? Hur ska jag gå vidare?

Tack på förhand!

Mvh Amrich
Är du helt Säker på att Höger krans är hel!
Jag skulle nog kolla den en extra gång! Sprickor kan vara svårt att se ibland.
Lycka till :D
Ja jag har eventuellt hittat ett ställe. Ja men jag håller med dig att det mesta pekar på BCM. Jag kommer skicka iväg den på måndag! Jag kommer återkomma med resultatet!

AP40: Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag löst felkoderna för höger givare. Det var centrumbulten som inte var åtdragen. Tack I alla fall.
Köp en flaska kylspray i järnhandeln, spraya den vi av frost sen hoppar du in i bilen du har inte så lång tid på dig om bilen är varm, starta den och kör.
Om felet inte uppstår direkt utan efter några minuter när modulen blir varm igen så kan du vara säker på att du ringa in felet och kan skicka in modulen.

Var inte rädd att spraya den vit av frost.
Styrenheten reparerad och monterad sedan ett par dagar. Ännu ingen lampa eller meddelande i displayen! Det har av allt att döma löst mitt problem! :D

Det var långt ifrån alla firmor som tog på sig att laga den lite nyare modellen styrenhet (MK25) som satt i min bil. Jag skickade min till http://www.bildelshuset.com/ i Överhörnäs (Ö-viks-området) och fick det fixat för 2200:- (plus någon hundring för frakt t.o.r.). Jag tror inte dem hade den mer än ett dygn innan dem skickade tillbaka den. De lämnar ett års garanti på arbetet. Rekommenderas!

Jag tackar för all hjälp jag fått i tråden! Speciellt till andersuw som hjälpt till från dag ett!

Mvh Amrich
Kul att höra att det löst sig till sist och fint att du ger ordentlig feedback som kan vara till hjälp för andra. :D

Fint också att du spårat upp en firma som kan fixa även dessa nyare styrenheter, som visserligen inte är lika felbenägna som de gamla men uppenbarligen kan gå sönder ändå. Jag hade inte kläm på någon sådan förrän nu.

Nej! Felet är kvar så problemet ligger […]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]