Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av varg39
hej jag undrar vad kan det vara för fel när oljelampan blinkar lite då och då och sen får jag ett meddelande att jag inte har något oljetryck i morton och det står stanna på än gång och det har jag gjort och öppnad motorhuven och tog bort oljeloket där man häller i olja och varvar upp morton och kan se hur oljan sprutar upp från där man häller i olja och sen stänger jag av morton och sen kan jag starta igen och åka vad kan det vara för fel????
av varg39
Rådlös skrev:Har du kollat på oljestickan om du har någon olja?
ja olja finns i motorn och jag frågade på en bilverkstad och dom sa att det kan vara att silen blir igen täppt och sen man stannar bilen och stänger av så lossnar skitet från silen och sen kan jag köra i och jag fick rådet att göra oljebyte och sen lyser lampan för service.
av Fritzell
Jag rekommenderar att du till en början följer det rådet.

Skickat från min GT-I8190N via Tapatalk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om du får ett medelande i färddatorn så är det en V70N du förmodligen har och den bilen behandlas inte här i denna forumsdel.

Men förmodligen så är det säkert skit i oljesilen som samlas och sen ramlar av när du stänger av motorn.
av SubMarine
Om oljesilen skulle vara igensatt borde du väl ha brist på olja i toppen och inte tvärt om så att det sprutar ut när du öppnar locket? Det är inte det "normala" skvättandet från kamloberna som du ser när du varvar upp den?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Pumpen kan ju vara sliten också och behöva spännas om. Vevhusventen kan vara totalt igentäppt, oljan du har kanske är för tjock... Finns många faktorer som kan påverka det initiala trycket.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]