Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Vi har en Volvo V70 D2 Aut med 1.6L "snåldiesel" på 115 HK av årsmodell 20­13. Har gått ca 9500 mil. Har den till 90% som pendlarbil. Är riktigt nöjd med bilen när dem används just för det som den är avsedd för, att vara en totalekonomisk skön pendlarbil (låg skatt, besiktning, försäkring, förbruknin mm).

Den egentligen enda nackdelen med denna är slöheten i acceleration vid ex utfarter, rondeller mm, det finns ett läge där i början när man nästa inte har någon kräm alls. Det jag tänker att man kanske skulle få ut av en effekt-optimering är att max-vrid skulle komma tidigare = lite smidigare situationer där acceleration krävs. Jag är fullt medveten att detta aldrig kommer att bli en racer :)

Funderar över BSR, Svensk motoroptimering eller Autotech. Har god erfarenhet av de två första, både till Volvo & BMW. Samtliga ger ungefär samma effekt:

EFFEKT ORIGINAL: 116
BSR: 135 (= + 19 HK)
VRIDMOMENT ORIGINAL: 282
BSR: 327 (= + 45 NM)

Är det värt det? Någon med erfarenhet?
mattish skrev:Inte dumt, svårt att hitta, men vi har skrivit ganska mycket redan i dom så jag tänkte det är lättare att länka..

Om du sedan blir klokare av svaren är ju en annan fråga :lol:
Nej jag blev ju inte det direkt, även om det var bra läsning så är det ju mest subjektiva åsikter som framförs. Jag är normalt positivt inställd till trim, framförallt till turbodieslar. Har haft trim på alla bilar förutom första 740n :) Men jag är LITE skeptisk hur denna 1.6liters-fransosen står pall... Litar på det svenska & tyska stålet men franska... :/
En d2 med 13 med 9500 mil hade jag inte trimmat . Då du har motorgaranti kvar och den försvinner direkt du trimmar .
Vanligtvis vid helförsäkring har du den försäkringen till 12-15 k mil. Innan dess hade jag inte trimmat din bil.

Men oavsett min förra bil en Citroën C4 1.6 diesel . Alltså franskt . Trimmade jag hos gdmperformance utan problem . Bilen gick mycket bättre . Jag pluggade dock egr också vilket bilen mår mycket bra av :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mikesh89 skrev:En d2 med 13 med 9500 mil hade jag inte trimmat . Då du har motorgaranti kvar och den försvinner direkt du trimmar .
Vanligtvis vid helförsäkring har du den försäkringen till 12-15 k mil. Innan dess hade jag inte trimmat din bil.

Men oavsett min förra bil en Citroën C4 1.6 diesel . Alltså franskt . Trimmade jag hos gdmperformance utan problem . Bilen gick mycket bättre . Jag pluggade dock egr också vilket bilen mår mycket bra av :)

Det har du rätt i, vad betyder "pluggade dock egr"?
Pluggar egr på alla mina diesel jag ägt som haft egr . Man ordnar en plugg och sätter mellan egr och motor . När man sen optimerar en bil hos tex gdm så programmerar dom bort egr ur bilen så man ej får felkod . Då kan inte besiktningen se det och motorn mår mycket bättre .

Mikesh89 skrev:Pluggar egr på alla mina diesel jag ägt som haft egr . Man ordnar en plugg och sätter mellan egr och motor . När man sen optimerar en bil hos tex gdm så programmerar dom bort egr ur bilen så man ej får felkod . Då kan inte besiktningen se det och motorn mår mycket bättre .
Varför skulle motorn må bättre av att man tar bort EGR, särskilt på en bil vars motorstyrning bygger på att den funktionen finns där? Dessutom är det ju rätt uppenbart att det blir sämre för miljön.

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]