Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasThn
MartinS skrev:Så illa är det inte. Klart det är bättre med xenon, men volvos halogen är inte dåliga på något sätt. Om inte trådskaparen flänger runt på oupplysta landsvägar i mörker alla de 1500mil/år så är det ju ingen fara.
Tycker det är så illa men det är min åsikt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tycker inte heller det är riktigt så illa, men det är skillnad. Men ska TS ha en bil med halogen så rekommenderar jag starkt att byta till Osram Night Breaker (eller Philips Xtreme Vision?) till hösten. Bytte till osrams i höstas och det var rätt stor skillnad. De har lite kortare livslängd men det anser jag det vara värt
av EliasS
Nej vi kör inte särskilt mycket icke upplyst landsväg på kvällstid, så tror nog vi ska klara oss på det här.

Ska åka och titta på bilen imorgon;
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=12&w=3

Vad har ni för tips på viktigast saker att titta efter? Ifylld servicebok har jag förstått, med kontroll 1gång / 1.000 mil.
Någon tipsade om att öppna bakdörrarna och trycka ned och lyssna efter oljud?

Tar som sagt gärna tips på allt som ni anser vara av värde, dels för modellen i allmänhet, men också motorn i synnerhet.

Mvh Elias
Användarvisningsbild
av MartinS
Ett modellspecifikt problem är ju klädseln, kolla framförallt på förarsätet så den inte är sprucken.

Annars har du lite hjälp på vägen här, finns massor om du googlar.

http://enklarebilliv.se/artiklar/bilvar ... -begagnat/

http://publikationer.konsumentverket.se ... onbil.html

Lite kort.. Kolla mönsterdjup på sommar och vinterdäck. Vid 3mm byter man helst sommardäck och vinterdäck vid 5mm.
Kolla så inte bromsskivorna är rostiga. Testa stolsvärme och AC (vrid till kallaste, då skall det bli KALLT i luftblåsen). Går bilen rakt och fint även om du släpper ratten. Går det att bromsa hårt utan att den drar åt något håll eller vibrerar på något sätt.

Helhetsintrycket säger ganska mycket. Om den är hel och fräsch lär den vara skött även maskinellt.

PS. Ett nytt volvoklistermärke till grillen kostar 17kr :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
EliasS skrev:Ska åka och titta på bilen imorgon;
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=12&w=3

Vad har ni för tips på viktigast saker att titta efter? Ifylld servicebok har jag förstått, med kontroll 1gång / 1.000 mil.
Någon tipsade om att öppna bakdörrarna och trycka ned och lyssna efter oljud?

Tar som sagt gärna tips på allt som ni anser vara av värde, dels för modellen i allmänhet, men också motorn i synnerhet.

Mvh Elias
Köper du den kan du åka raka vägen till Volvo och be om ett nytt emblem till grillen, kostar ibland inget och ibland ca 20kr, de var dåliga och lossnade som det ser ut som att den har gjort på bilden men är nu bättre. Sen får du fixa bakrutetorkaren http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a Den har för övrigt tre ägare på sig och inte två som annonsören skriver, men den har två brukare, först bilfirman sen ett företag sen en privat ägare. Säkert ett bra köp, räcker nog med en yttre och inre kontroll samt leta efter ev. missljud i motor samt vid provkörning

- Den vinröda var ju riktigt trevlig, att den är nerlackad gör att den ser mycket modernare ut. Säkert ett riktigt trevligt köp såvida ljus klädsel inte är ett problem för dig, själv tycker jag det är snyggt och smakfullt på en vinröd bil. Lyssna efter ev. missljud mellan remmar och lager, det är väl på denna motor en viss rem "kan" gå av och få mindre trevliga följder? Men byt för guds skull nummerplåtar i så fall, ser inte klokt ut att ha skattemärket kvar :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
MartinS skrev:PS. Ett nytt volvoklistermärke till grillen kostar 17kr :)
Ja, men jag fick det gratis, monterat och klart. Volvo skämdes för att det flagnade.
av EliasS
Ska kolla upp det där med att flytta upp torkaren några kugg, se om jag kan få till det.

Jo, den röda är absolut fin, men det skiljer ändå 10.000 och bilen står i Göteborg, har inte direkt några kontakter där som kan kolla på bilen så blir ett stort projekt för någonting man inte vet skicket på före man är där.
Kollar man prisbilden på den vi nu ska kolla på först, så bör vi dessutom kunna gå ned något, då skiljer det troligtvis så mycket som 15.000.
I övrigt spelar varken färg eller klädseln någon roll för oss, som jag sagt tidigare vill vi bara ha en bil som rent praktiskt fungerar för oss nu med en större familj, inga krav på snygg eller cool, bara säker och trygg :)

Fortsätt gärna med tips, tack för länkarna :)

Mvh Elias
av Lövet
V70is halogenstrålkastare är alldeles utmärkta. Det skulle jag inte oroa mig nämnvärt för. De är snarare bättre än många andra märkens xenonstrålkastare...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]