Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Luggmister skrev:Jo det landar på runt 2000 mil om året. Visst tror jag att d3 ligger bra mycket bättre ekonomiskt, men fortfarande skrämmer miltalen mig lite. Sen var jag ut å köra 2.5f idag och tycker den var otroligt slö för att vara över 200hk i den. Upplever d3 botten stark nå Jävulskt!

Vad borde jag vara uppmärksam på när bilen har gått 22 tusen mil?
D3 är lite vridstarkare än 2,5FT (400 Nm jämfört med 340). Så vill man ha bra fart utan att varva är D3an att föredra. FT-motorn måste växlas ned och varvas för att det skall gå undan, vilket man kanske inte alltid känner för. Det blir kanske också av mer sällan med manuell låda. ;-)

Svaret på din fråga om vad som bör kollas på en bil som gått så här pass långt är: det mesta. ;-) Det gäller även FTn även om den inte gått fullt lika långt. En sak som man särskilt bör ha ögonen på är bussningarna till de bakre bärarmarna, som är en erkänt svag del av konstruktionen på de här bilarna.

Men om du inte själv känner att du säkert kan bedöma skicket i alla avseenden (och det kan vara svårt att göra utan att ta in bilen på verkstad även för dem som vet en hel del) kan det vara klokt att låta göra ett oberoende test av bilen hos tredje part. Motormännen erbjöd tidigare sådana test men har tyvärr nu lagt ned sina teststationer. Bilprovningen erbjuder något liknande kallat Bildiagnos. Kanske finns det även andra aktörer på den här marknaden.

Ett sådant test kostar förstås en slant så det är inget man bör göra förrän man redan tror att en bil är juste och är beredd att slå till på den om den passerar testet relativt väl. Man gör det bara som en slags slutkoll som även har fördelen att man sedan kan förhandla med säljaren om åtgärder av de brister som kanske ändå påträffas vid testet. Jag gjorde ett sådant test på tre av de fyra senaste bilarna jag köpte. Den allra senaste var nästan ny (ett år, 370 mil, demobil hos en Volvohandlare, garanti kvar) så där tyckte jag liksom inte det behövdes. Hade inte ens sett bilen IRL innan jag köpte den. ;-)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
svergie2 skrev:Kommer väl en lite större service vid 24k mil?
Ja fast bara halvstor tror jag. På FTn blir det däremot riktigt stor service med kamremsbyte vid 18k mil om jag minns rätt.
av Lövet
D3 har ingen nämnvärt stor service vid 24k mil. Det är D2/DRIVe som har det.
Kamremmen byts vid 16' mil (eller 18', minns inte)
av Luggmister
de på mekonomen sa också att det var en större service vid 24, då skulle de byta olja i lådan samt byta multiremen.

men är jag dum som byter olja och rem själv? har kunskap sen barnsåldern och har skruvat i mina tidigare bilar.
är det så noga att få stämpeln i boken då den gått så pass?

kamremmen var bytt vid 16700 mil.

ska förhandla med säljaren att den ska besiktas då den ändå är i perioden.

annars har man ju sett att de gammla "d5" 163hk som gått över 50 tusen utan problem. visst slitdelar får man ju knoga på att byta efterssom, men så är de ju på alla bilar och märken.
av andersuw
Luggmister skrev:de på mekonomen sa också att det var en större service vid 24, då skulle de byta olja i lådan samt byta multiremen.
De på mekonomen är dåligt underrättade. Multiremmen byts normalt ej vid 24k och när det gäller automatlådan finns inga föreskrivna bytesintervall på oljan annat än för taxibilar och bilar som huvudsakligen körs med släp. Då skall oljan bytas var 6000:e mil.

Sedan kan det ändå vara en god idé att byta olja i lådan på en bil som rullat såpass långt om man inte vet om och när den bytts. Jag bytte på min V70 T5 -02 strax efter att jag köpt den. Den hade då rullat ca 16k. OBS att det är poänglöst att bara tappa av oljan i lådan och fylla på. Mycket av skiten man vill bli av med blir kvar då. Man bör istället spola lådan, d.v.s. pumpa igenom olja tills dess det som kommer ut i andra änden ser ut som det skall. För det går det åt en hel del olja. 12 liter blev det i mitt fall.
Luggmister skrev:men är jag dum som byter olja och rem själv? har kunskap sen barnsåldern och har skruvat i mina tidigare bilar.
är det så noga att få stämpeln i boken då den gått så pass?
Nej jag tycker inte du är dum om du tar hand servicen själv så länge du vet vad som bör göras och hur. Det gäller särskilt om du tänker dig att ha kvar bilen ett tag och så småningom kanske sälja den privat snarare än via någon bilhandlare. Se bara till att föra anteckningar om vad du gjort och när du gjort det samt spara alla kvitton på grejerna du köper så att du enkelt kan dokumentera dina åtgärder för en framtida köpare. Så har jag gjort på min V70 T5 -02.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
andersuw skrev:
Luggmister skrev:de på mekonomen sa också att det var en större service vid 24, då skulle de byta olja i lådan samt byta multiremen.
De på mekonomen är dåligt underrättade. Multiremmen byts normalt ej vid 24k och när det gäller automatlådan finns inga föreskrivna bytesintervall på oljan.
.

Det beror ju lite på vad för motor och växellåda vi pratar om? .

På T modellerna är det 24k mil på både kamrem och multirem .

På automat med powershift låda är det 9k bytesintervall på lådan. Så 9k sedan 18 osv .
av andersuw
Mikesh89 skrev:
andersuw skrev:
De på mekonomen är dåligt underrättade. Multiremmen byts normalt ej vid 24k och när det gäller automatlådan finns inga föreskrivna bytesintervall på oljan.
.

Det beror ju lite på vad för motor och växellåda vi pratar om? .

På T modellerna är det 24k mil på både kamrem och multirem .

På automat med powershift låda är det 9k bytesintervall på lådan. Så 9k sedan 18 osv .
Om du kikar bakåt i tråden ser du att bilen det handlar om är en V70 D3 som i nuläget gått 22k och således skall in för service vid 24k ganska snart. Jag förutsätter att det var den som TS frågade mekonomen om och det är i vart fall bara den jag själv uttalade mig om.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Jag försökte hitta vilken bil just dessa frågor gällde men missade det :) oavsett så kan det va bra att veta att powershift har intervall :) vid eventuellt köp :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
Mikesh89 skrev:Jag försökte hitta vilken bil just dessa frågor gällde men missade det :) oavsett så kan det va bra att veta att powershift har intervall :) vid eventuellt köp :)
Visst. "No problem." :)
av mattish
Mikesh89 skrev:Jag försökte hitta vilken bil just dessa frågor gällde men missade det :) oavsett så kan det va bra att veta att powershift har intervall :) vid eventuellt köp :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Powershift 8000 mil eller 9000 mil beroende på motor är väl bra att lägga till då också ;)
Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]

kabeldragning xc60 2016

Kolla den här länken om det kan vara til[…]