Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adde34
Hej
Har problem med min bil då servo olja läcker. Kollade under bilen och upptäckte att det läcker från några små rör som sitter på styrservon. Någon som vet om det går att täppa till läckaget eller vad kan jag göra för att fixa detta?

Tacksam för all hjälp
av andersuw
adde34 skrev:Hej
Har problem med min bil då servo olja läcker. Kollade under bilen och upptäckte att det läcker från några små rör som sitter på styrservon. Någon som vet om det går att täppa till läckaget eller vad kan jag göra för att fixa detta?
Det enda raka är nog att byta de rör som läcker när du väl vet vilka de är. Går säkert att hitta på skroten om du inte vill köpa nya hos Volvo.
av andersuw
adde34 skrev:Jag är inte säker att det går att byta de. Har hört att det inte gör det. Vet inte om det är sant
Jodå. Alla slangar och rör mellan pump, oljebehållare och styrväxel går att byta.
Användarvisningsbild
av Emilio
De små rören går från styrsnäckan till styrväxelns hydraulkolv, de går att byta och det finns ett rörkit på volvo för 700kr.
Men skiten är tillverkat i aluminium på en -04, mitt ena rör brast 2 ggr på samma ställe på ett år.
Så jag bytte styrväxel till en från en -02a, den har stålrör
Användarvisningsbild
av Emilio
Köpte en begagnad.
Den passar inte helt, om man ska vara riktigt noga behöver man egentligen rören från en äldre som går till pumpen och behållaren då dessa sitter omvänt på den gamla styrväxeln (dvs. retur på tur och vice versa) och är då böjda lite annorlunda. Jag löste det genom att bli lite smått vansinnig och svära en del, och plötsligt hade de en passande form =)
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]