Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Jag upplever att bilens inbyggda bluetooth-handsfree är oanvändbart dålig. Jag hör knappt vad folk säger och de hör inte heller mig. Om jag pratar rakt mot mikrofonen i främre innerbelysningen och artikulerar extra tydligt så funkar det men då är ju handsfree:n inte längre smidig utan bara jobbig. Kör man över 50-60 hörs det ingenting av vad man säger.

I sensus-bilar däremot så hör jag både vad motparten säger och jag kan prata med lika låg röst som om jag pratat med någon i bilen, oavsett hur fort jag kör eller hur mycket vägljud det är. Är det något annat som skiljer än mikrofonens placering (sensus-bilarna med mikrofonen i innertaket, nära vänstra A-stolpen?)? Någon mjukvara i bilen? Har hittat en monteringsinstruktion av "svanhalsmikrofon" så jag funderar på om det går att köpa en sensus-mikrofon och koppla in den i min bil. Inget jag kommit mig för, främst för att man måste lossa innertaket vilket känns väldigt bökigt.

Eller är det någon annan som har någon annan uppfattning? Någon som tycker deras pre-sensus handsfree fungerar bra?

Edit: jag har en iPhone 5. Ni som tycker det fungerar/inte fungerar, skriv vad ni har för telefon också ifall det gör någon skillnad. Men min telefon verkar ju funka i sensus-bilarna så... ptja.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Vad gäller det för bil

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Momentum
Schmoyoho skrev:S80 MY07 men det är väl samma på alla P3-bilar före sensus kom?
Tror inte det har med sensus att göra utan att man satta mikrofonen i taket fr o m någon åramodell
Har en MY11 där det fungerar helt ok, med allehanda telefoner, dock har vi inte ajfån i familjen

Har också haft en MY12, med sensus, helt ok

Har en MY16, sensus, helt ok
Användarvisningsbild
av apersson850
Min är ju första årsmodellen med Sensus, och jag tycker handsfree fungerar utmärkt. Så långt stämmer det med din observation. Men hur det var året före vet jag inte.
av Schmoyoho
Momentum: Du har alltså en MY11 med den runda mikrofonen i taket, inte mic i takbelysningen?

Någon som vet om man bara har mic i framsätet eller bak också? Jag kom just på att jag tryckte in små papperslappar i min bakre takbelysning för att larmet gick hela tiden. Antog det bara var rörelsesensorer där men jag kanske blockerat något annat nu också? Kanske man ska begära att volvo kopplar bort sensorn istälelt...
Användarvisningsbild
av palmqvist
På min My10 satt mikrofonen i tygtaket funkade helt ok förutom att jag själv hade prototyp telefoner från Sony , vet att de som sitter i armaturen funkar ganska kass vet inte när de slutade med det, tror inte det är nått i den bakre armaturen.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av jite
Funkar finfint i min 2010 V70 också, samma här, mic i taket. Funkar i svärföräldrarnas XC70 2011 också som har samma setup. Alla har iPhones.

Har ibland blivit ombedd att inte skrika i telefonen trots att jag pratar helt vanligt i motorvägsfart. Kanske in på Volvo och se om de kan göra något åt volym/kontakt eller liknande om det är dålig kontakt?

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]