Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
171 i HC (100) CO 0,5 (0,3)

Ingen kul läsning efter besiktning. 4 poäng som jag hade kunnat vara utan. Vet att bilen ibland har tänt lampan och felkoderna har varit main catalyst bank 1 och 2 ibland value over treshold.

Har inte fått nått service medelande om tid/mil/timmar. Så jag har inte bytt olja/servat bilen gått drygt 16000mil (haft den i 7 månader). Luftburken är skadad så den sluter inte tätt, oljan minst 1000mil. Stiften ingen aning. Vad tror ni hjälper det med en service och köra bilen riktigt varm innan ombesiktning?
av NilsO
Om övriga avgasvärden var godkända, så är det ungefär vad man kan få om katalysatorn inte fungerar. Om den då också gett felkoder som tyder på katalysatorn (om jag förstår rätt), så kanske man ska kolla upp den. En verkstad kan mäta om katalysatorn fungerar eller inte.
Användarvisningsbild
av Mysko
NilsO skrev:Om övriga avgasvärden var godkända, så är det ungefär vad man kan få om katalysatorn inte fungerar. Om den då också gett felkoder som tyder på katalysatorn (om jag förstår rätt), så kanske man ska kolla upp den. En verkstad kan mäta om katalysatorn fungerar eller inte.
Kom igenom ombesiktningen med en hårsmån. Servade bilen med olja filter, ny luftburk nytt luftfilter 2 nya tändspolar nya stift. hc 99 co 03 :)
av sensonic
Det var ju bra att du kom igenom så är det inte lika stressigt men det känns som du bör söka lite till. Du har inga felkoder kopplade till lambdan? Jag hade något liknande som dina senaste värden, inga lampor som tändes men förvarningen till lambda satte felkoder. Jag var också ny med bilen och någon tidigare ägare hade monterat en piratlambda. Köpte en ny original från Tyskland och sedan funkade det bra igen. Inga problem i nästa besiktning. Milen på din bil brukar stämma med att främre lambda kan blivit trött.
Användarvisningsbild
av Mysko
sensonic skrev:Det var ju bra att du kom igenom så är det inte lika stressigt men det känns som du bör söka lite till. Du har inga felkoder kopplade till lambdan? Jag hade något liknande som dina senaste värden, inga lampor som tändes men förvarningen till lambda satte felkoder. Jag var också ny med bilen och någon tidigare ägare hade monterat en piratlambda. Köpte en ny original från Tyskland och sedan funkade det bra igen. Inga problem i nästa besiktning. Milen på din bil brukar stämma med att främre lambda kan blivit trött.
haha ok, har du sett hur det ser ut under "huven", Var hos en kompis som kollade lite och just lambdavärdena rörde på sig... ibland ett rakt streck, sen lite vibrationer.

Men har fått ett tips för att rensa gubbkörda kissar.

Läs detta och tänk ni som verkligen kan nått om motorer.

1: Låt motorn suga i sig 1 l ATF olja via lämpliga vaccumslang. 4000rpm. (frågan är vilken slang på en t6)
2: Låt motorn få i sig 5 liter vatten, via samma slang som den fick oljan.

Jag vet att jag kommer att bränna varje avgasupphängning. Men jag kokar lös allt skit i kissarna med. Det jag vill ha hjälp med är, var får jag bilen att suga in oljan och vatnet?
Användarvisningsbild
av Mysko
johnnype skrev:Vatten låter som en sällsynt dålig idé i en motor? Inget jag skulle gjort... men vad vet jag, motormässigt har jag ingen större insikt.

Det får mig att tänkta på den här snubben https://www.youtube.com/watch?v=Yehz2gUnNe0
Jag låter den inte få allt på en gång :) Den får suga i sig det via en vacumslang i portioner. Blir tydligen en ångtvätt av kattarna, ATF oljan sätter sig som en hinna och vattenångan som sen bildas tvättar rent.
av Niclas66
Öhhh om HC är 99 innebär väl detta oförbrända kolväten i avgaserna,typ att motorn drar olja som inte förbränns.
Detta i sin tur påverkar katalysatorn som slits ut i förtid.
Att låta vätskor av olika slag förbrännas i katalysatorn innebär att den formligen "brinner upp" och blir förstörd !

En service av olja,stift,luftfilter samt genomgång av Vevhusventilationen är på sin plats med Din motor tycker jag,och beträffande katalysatorn så kanske den behöver bytas EFTER denna åtgärd.

ATF olja samt vatten.....????
Låter inte som en bra "nödlösning" i mina öron/ögon !
Användarvisningsbild
av Mysko
MathiasS skrev:6 liter vatten och ATF. Om du bara lovar att filma detta och lägga upp på youtube så tycker jag detta är en lysande ide. Innan du kör det ska du dock googla ordet "källkritik".

Jag litar fullt på denna person som gett mig tipset, och det var "bara" 5 liter vatten ;) Kattarna är dåliga, men om jag ska byta hela skiten inklusive 4 lambda sonder så är det ju inte gratis. Jag testar detta och lovar att filma och återkomma med resultatet.

Jag vet att kattarna rasar efter tex turboras. Men det beror ju på kolväten (HC) som kleggar igen katten. ATF inehåller ju inga kolväten.... Och ångtvätt har väl aldrig skadat nått? Alla motorer får ju i sig mer eller mindre vatten via luften (luftfuktigheten). Så jag kommer att testa i vinter, skiter det sig så har ju hova idag kattarna till t6 för 2600:-

Men om orginal kostar 36000:- så lär det ju vara en viss skillnad mellan dom.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]