Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikesh89
Det låter mindre och mer ibland . Slagen precis när motorn startar.
Kanske bara jag som e för känslig nu när jag vet att det bara är 600 mil kvar på motor garantin ...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av mattish
Låter märkligt och inget jag hört innan, men säger 3 olika att det är normalt så... Misstänker att det är 3 st olika på samma verkstad?

Testa en annan och se vad dom säger.
av Lövet
Jag har haft en T3 manuell (samma motor) och den lät inte så där. Förklaringen att det har med lådan att göra är alltså rimlig så här långt.

Geartronic är en helt annan teknik så det säger nog inte så mycket hur dessa låter
av mattish
Lövet skrev:Jag har haft en T3 manuell (samma motor) och den lät inte så där. Förklaringen att det har med lådan att göra är alltså rimlig så här långt.

Geartronic är en helt annan teknik så det säger nog inte så mycket hur dessa låter

Men växellådan är har väl ingen inkoppling förrän man ändrar växelläge?
Har aldrig hört det på min D2 med samma låda, men där kanske motorn överröstade?
av Lövet
Nej det har du helt rätt i. Jag konstaterade bara att motorn i sig inte låter så. Då återstår bara två alternativt 1) det beror på lådan 2)motorn är trasig
Bästa vore ju att leta upp en T4 powershift någon annanstans och jämföra. Tyvärr växer de ju inte på träd.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Jag har glömt hela förklaringen . Men något med en arm som styr något i denna lådan . När man startar bilen "hoppar" den in i lådan och lägger den i friläge mot motorn . Iomed att det är en robot låda så att säga .

En vanlig automat så va denna saken "bultad" i växellådan . Men på denne sortens växellåda så va den lös och styrdes av något osv osv kommer fan inte ihåg . Jag har en service bokad om 3 veckor . Får påtala det då igen

Användarvisningsbild
av Mikesh89
Lövet skrev:Nej det har du helt rätt i. Jag konstaterade bara att motorn i sig inte låter så. Då återstår bara två alternativt 1) det beror på lådan 2)motorn är trasig
Bästa vore ju att leta upp en T4 powershift någon annanstans och jämföra. Tyvärr växer de ju inte på träd.
Bör ju finnas någon här som kör en bensinare med den lådan. Trodde faktiskt alla nyare bensinare åtminstone hade denna lådan ?
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Desto mer jag går in i tankarna så dyker det upp mer info haha ..

Något om någon splines i denna växellådan som är lösa på just powershift som när man startar går in mot motorn . På en vanlig automat är detta "hjul" med splines fast men inte på powershift osv osv ??

av Uninium
Jag har en S60 T4 med Powershift och kan vara på tå över ljud. Men har aldrig hört nått speciellt vid start. Bilen har gått strax över 11000 mil och i min ägo har jag kört 1300mil.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]