Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hej alla glada!

Förra sommaren så märkte jag att bilen inte hölls nerkyld då vi stod stilla en varm sommardag
och började gå emot de röda. Körde iväg och tempen sjunk ganska direkt. Detta hände en gång
till igår men då var de bara ca 17 grader ute och då hade vi kört ca 3mil på 90 väg. Efter en stunds
stillastående så gick den upp till andra strecket över mitten på mätarn.

Tänkte att de måste vara termostaten då den antagligen inte öppnar som den ska? Har kikat runt på
olika forum om att byta denna och de råder delade meningar om denna. Vissa säger att man inte kan
byta enbart termostaten utan måste byta hela termostathuset på denna bil :s Fann en liten video
på Youtube där en kille byter på sin bil (V70 med) och där byter han endast termostaten??

Där är videon. Och då är självklart min fråga, räcker de att göra som enligt videon att bara byta termostaten?
Eller är det ett helt nytt termostathus som gäller som en de säger?? :S

Tack! :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du har det nya termostathuset som INTE ska delas på, endast bytas hel/lossas från toppen med Torx40. Du behöver en lång T-nyckel, eller så får du ta bort servopumpen.
Jag tror nog du har nåt annat fel än termostat dock, kolla om kylfläkten går på alla steg.
Användarvisningsbild
av DooZeR
TommyP86 skrev:Du har det nya termostathuset som INTE ska delas på, endast bytas hel/lossas från toppen med Torx40. Du behöver en lång T-nyckel, eller så får du ta bort servopumpen.
Jag tror nog du har nåt annat fel än termostat dock, kolla om kylfläkten går på alla steg.

Så jag kan ej göra som han gör i filmen bara lossa övre slangen och byta sen skruva ihop de igen? :/
Hur kan jag testa det? Vet att fläkten går men vet faktiskt inte om den går på fullt blås :s

Edit: Nu när jag tänker efter så min förra V70 (98a) så hörde jag och märkte nedanför dörren till och med då den kylarfläkten slog på full hastighet. Men har aldrig vart med om ett sådant drag i denna jag har nu. Har inte vart under huven så mycket så är inte jättevan meckare så kan ställa konstiga frågor xD
Användarvisningsbild
av TommyP86
Vad är frågan
Du kan ej byta enbart termostat, det du ska ha är ett komplett termostathus, från 750kr (bildelaronline24) och uppåt (1500 på volvo)

Fläktstegen testkörs enklast med dator (autocom/vida/bosch osv)
Användarvisningsbild
av DooZeR
TommyP86 skrev:Vad är frågan Bild
Du kan ej byta enbart termostat, det du ska ha är ett komplett termostathus, från 750kr (bildelaronline24) och uppåt (1500 på volvo)

Fläktstegen testkörs enklast med dator (autocom/vida/bosch osv)
Har väntat ett tag nu för att se hur de artade sig. När jag stod utanför dagiset så började bilen bli varm igen härromdagen. Men då gick jag ut för att kolla fläkten om den rörde sig vilket den gjorde. Dock så gick den varken på fullfart eller gick hela tiden. Finns de något relä jag kunde kolla? Eller någon tempsensor för fläkten verkar ju fungera
Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska […]

Fick förklarat att simkortplatsen i taket &au[…]

Programvara V60 2017 T3

Min var inne i maj, då stod det på spe[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej Anliggande broms kan bero på flera olik[…]