Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ean
#10660
Det "slammrar" rätt bra ibland på min 944 SE 2.3 -96. Låter ung. som ventilknack fast oregelbundet. Pratade lite med bilprovarn som sa att det var en plåt till grenöret som lossnat, kan dock inte hitta någon plåt just där. Hade uppe bilen hos min bilmek men naturligtvis lät den inte just då.

Nån som har några erfarenheter? :)
Användarvisningsbild
av Ramon
#10672
Ahh, jag tror jag vet vilket ljud du menar. Det finns en skyddsplåt vid grenröret som skyddar mot värme. Denna plåt blir allt lösare med tiden och ger ifrån sig skrammelljud, oftast när man gasar, och kommer lite då och då. Detta är ett klassiskt "problem" på 700 och 900-serien. Det man kan göra är att antingen svetsa fast plåten eller ta bort den. Det sistnämnda är inte att rekommendera för det är bra att plåten finns där, den finns ju där av en anledning...
av Ean
#10684
Jaså det sitter en plåtusling där iaf?! Får ta och titta lite noggrannare då jag uppenbarligen inte tittat tillräckligt innan. På med blåbyxor och fram med domkraften. :)
Användarvisningsbild
av VaCUm
#10931
Det är bara att känna om plåten sitter/glappar. Då är det troligtvis den.

Jag har ful-lagat alla plåtar framför katalysatorn med hjälp av rörklammer och slangklammer. De har jag spännt fast i ändarna av plåtarna så att de siter fast.

Det fungerar till 95%. För att de skall sitta helt måste man svetsa.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#11015
Eller ta bort dom helt...
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.