Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan börja med att säga att jag har en V70 -09. En f.d taxi som rullat 45xxx, går som smort.

Det hela skedde i samband med att den första iskalla kylan hade kommit i början av vintern.

Startade bilen på morgonen, och när jag skulle ut och skrapa rutorna så lade all innerbelysning plötsligt av. Även bränslemätaren hade gått sönder och visade tom tank, vilket den har gjort fram till denna dag oavsett hur mycket som funnits i bränsletanken.

Jag upptäckte att en säkring hade gått. Den som gick till innerbelysning och manöverpanel förarsidan (fönsterhissar mm). Men när jag stoppar in en ny säkring så smäller den omedelbart. Jag har provat att köra med en högre Ampere på säkringen, jag vet att det inte är bra, men även de smäller direkt. Är även lite fundersam på om bränslemätaren går på samma säkring som innerbelysningen, då de slutade fungera samtidigt, för det står inget i instruktionsboken om att den ska sitta på samma säkring, kan dock inte hitta någon säkring som skulle kunna höra till bränslemätaren.

Så jag hoppas att någon hjälte här kan hjälpa mig att lista ut vad som är felet med säkringen och bränslemätaren. Och om någon har liknande fel.

Alla svar välkomnas, tack på förhand för svar!
Senast redigerad av 1 tepase19, redigerad totalt 0 gånger.
Inga raka svar, men du har naturligtvis en kortslutning någonstans. Du får mäta dig fram. En multimeter och gärna ett kopplingsschema är en bra början. Ett tänkbart fel är att någon kabel är skadad i isoleringen mot t.ex ett vasst hörn eller liknande. Eller att något skräp av något slag har lagt sig över en kopplingsskarv t.ex.
Du har det så väl att det är lokaliserat till innerbelysningen. Det underlättar när man skall felsöka. Och du förstår också nyttan av ett kopplingsschema.
Hej!
Min erfarenhet på området säger mig att det borde vara kablaget till förardörren som blivit nött efter alla dörröppningar under taxilivet.
Skulle kollat det direkt. Sökte själv svar på varför tankmätaren som slutat fungera (samtidigt som elhissarna) efter att jag råkade kortsluta innerbelysningen. Tack för den informationen.
Hälsningar
lelle
tepase19 skrev:Startade bilen på morgonen, och när jag skulle ut och skrapa rutorna så lade all innerbelysning plötsligt av. Även bränslemätaren hade gått sönder och visade tom tank, vilket den har gjort fram till denna dag oavsett hur mycket som funnits i bränsletanken.
Antar att det är en etanolbil du har eftersom bränslemätaren la av samtidigt som innerbelysningen. Etanol kräver att bränslenivågivaren matas med växelström och omvandlaren för detta matas från samma säkring som bl.a. innerbelysningen.
tepase19 skrev:Jag upptäckte att en säkring hade gått. Den som gick till innerbelysning och manöverpanel förarsidan (fönsterhissar mm). Men när jag stoppar in en ny säkring så smäller den omedelbart. Jag har provat att köra med en högre Ampere på säkringen, jag vet att det inte är bra, men även de smäller direkt.
Säkringen som gått var sannolikt nr 17. Du har en kortslutning någonstans. Säkring 17 matar många olika förbrukare. Ett ganska omfattande ledningsnät med lång utbredning och med tunna ledningar gör att Volvo valt att säkra med endast 7,5A. Att byta denna säkring till större amperetal ska undvikas. Men eftersom du redan testat och även större säkringar går sönder så har du sannolikt kortslutning någonstans. Det är bara att börja leta efter skadad ledning alternativt felaktig förbrukare. Här är listan på förbrukare på säkring 17 (inkl. extra utrustning):

1. Switch unit, power passenger seat
2. Switch, driver’s door power window
3. Tailgate closing switch
4. Remote control unit for garage door opener
5. Alcolock sensor
6. Ceiling light, cargo compartment, V70
7. Glove compartment lighting
8. Left-hand vanity mirror lighting
9. Vanity mirror lighting, right
10. Left-hand front courtesy lighting
11. Right-hand front courtesy lighting
12. Lighting, cargo compartment, left-hand side, S80
13. Lighting, cargo compartment, right-hand side, S80

14. Rear reading light
15. DC/AC converter, fuel tank
16. Converter/control module, sill moldings, driver’s side
17. Converter/control module, sill moldings, passenger side

Börja leta efter skadat kablage som kortsluter mot gods i områden där rörelse finns, t.ex. kablage förardörren för punkt 2. Du beskriver ju att belysningen slocknade när du skulle ut för att skrapa rutorna. Då öppnade du kanske förardörren en sista gång för mycket. Ledningarna som går från säkring 17 har för det mesta blå/vit färg. Men även andra ledningar kan ha denna färg. Man måste även tänka sig möjligheten att någon komponent är trasig och drar för mycket ström / kortsluter. Det skulle ju t.ex. kunna vara omvandlaren till bränslenivågivaren, punkt 15.
tepase19 skrev:Är även lite fundersam på om bränslemätaren går på samma säkring som innerbelysningen, då de slutade fungera samtidigt, för det står inget i instruktionsboken om att den ska sitta på samma säkring, kan dock inte hitta någon säkring som skulle kunna höra till bränslemätaren.
Ja, på etanolbilarna matas omvandlaren till bränslenivågivaren från samma säkring som innerbelysningen.
Hej, till att börja med så hittade jag ingen lösning på problemet, men jag har läst det jag skrev och insett att jag glömt en detalj. Jag hade bytt ut innerbelysningen till LED-lampor. Det funkade i 6 månader innan det här skedde dock.

Har nu bytt ut alla LED-lampor till original glödlampor. Säkringen går inte. Allt funkar som det ska.
Det var alltså LEDarna som pajjade allting. De var inte CANBUS. Det som inte fungerade, men som fungerade så fort säkringen fick överleva var; fönsterhisspanelen på förardörren, bränslemätaren, innerbelysning.

Tack alla för era svar!
Troligen var det dock inte det generella bytet till LED som orsakade problemet med brunnen säkring utan att någon enskild LED-lampa var trasig på ett sätt som gav kortslutning i den.
Friska LEDer orsakar inte problem med avbrunna säkringar eftersom de drar mindre ström än motsvarande glödlampor. En trasig LED kan däremot orsaka kortslutning och därmed bränna av säkringen.

Tag lärdom och framför inte kritik utan saklig grund.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]