Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henrikx2
Problem med min XC70 som ryker in i kupen från motorn.
Öppnar man huven kommer det rök från baksidan av motorn ibland.
Svårt att se vart det kommer ifrån men det är en hel del sot på motorhuven.
Satte automatisk tillsattsvärme i läge av för någon månad sedan men det gör ingen skillnad.

Bilen har varit inlämmnad på Bilia tre gången men de undersöker bara värmaren och hittar inget fel.

Känns inte bra att ha rök i bilen när man kör barn :???:

Vad sitter bakom motorn som kan läcka en liten mängd olja/diesel?
Valigt fel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Henrikx2 skrev: Vad sitter bakom motorn som kan läcka en liten mängd olja/diesel?
Två turbos, grenrör, grenrörspackningar, wastegare, ventiler som styr luftflödet, givare och en massa rörmokeri, .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
donnyjohansson skrev:Vet inte hur det ser ut på denna motor.
Men jag hade likande problem. O då var det en gummibälg till vevhusventilation som spruckit.
Ja det luktar grymt illa, En blandning mellan motorolja o avgaser
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Får försöka undersöka med speglar.
Tyvärr måste man ju själv hitta felen nu för tiden när det inte finns felmeddelande i datorn.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Henrikx2 skrev:Får försöka undersöka med speglar.
Tyvärr måste man ju själv hitta felen nu för tiden när det inte finns felmeddelande i datorn.
Det är tråkigt när det är så, är så glad över att jag har en vettig pst. Alla tekniker borde gå på upplärning av honom.
Han hade garanterat hittat felet. Du får åka förbi Skövde o prova en riktig Tekniker som gör själ för namnet.
Du kan ju alltid ringa o konsultera honom.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Felet löstes efter några månader när jag vägrade ta tillbaks bilen efter ytterligare en felsökning utan resultat.
En yngre hungrigare tekniker tog in bilen på lunchen och konstaterade att en givare lossnat på grenröret.

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]