Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikesh89
Tjena . Tar min oskuld på forumet nu då jag precis "2 veckor sedan" köpte min otroligt vackra T4 R-design . Automat

Till min fråga .

När man startar bilen så precis när motorn går igång så "slår/klingar/plingar" det till från motorn . Jag trodde detta va startmotorn som va kass ..
Men körde till verkstad och fick då berättar att detta ljudet har bilen eftersom det är en automat låda som inte är som andra auto lådor så det är när den startas och samkopplar med motorn detta ljud kommer .. Kan detta stämma ? Har ni andra med automat V70 II också ett klingande ljud precis när ni startar bilen ??

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Själv har jag en 2.5ft MY11 Automat (Geartronic).
Och den låter inget när man startar.

Är det en Geartronic eller PowerShift i din T4?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Försök göra en ljud inspelning

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av mattish
Jag kan säga direkt att motorn inte sammankopplar med lådan så att det ska klonka. Är det en servicemek som sagt det?
Växellådan fungerar som en manuell låda med automatisk växelväljning och koppling. Lådorna är lite oroliga vid manöverering eftersom den sköter kopplingen.

Jag hade Powershiften (samma låda som du har) till min D2 och där var inga som helst ljud i den förutom dieselknatter!
Sen vet jag inte hur känslig du är för ljud och hur du uppfattar det.

Klonkar det ? Är det när du flyttar växelväljaren?
Om det klonkar när du flyttar växelväljaren, har du då använt handbromsen? Är det i sluttning som klonket kommer?
Jag tycker inte om klonket som blev när man drog lådan ur P på min bil, så jag använde alltid handbromsen innan jag la den i P!
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Ska försöka fixa ljud om en stund .

Nej asså ljudet kommer bara precis när motorn slår igång. Därför trodde jag det va startmotorn eftersom det bara kommer precis vid start tillfället

Användarvisningsbild
av Mikesh89
Geartronic har inget sådant ljud enligt mek. Eftersom det är en helt "vanliga" automat .
Detta klonkandet va något powershift lådan har när man startar för något i powershift lådan synkar med motorn när man startar bilen . Något som på en vanlig automat är helt "fast" ... Får nog ordna en ljud inspelning här :)

Användarvisningsbild
av TommyP86
Inget pling i varesej min gamla eller kompisens. Använd handbromsen, att låta den ligga i P känns inte bra när man sedan drar till D, ger rejäla rörelser, känns inte bra.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
TommyP86 skrev:Inget pling i varesej min gamla eller kompisens. Använd handbromsen, att låta den ligga i P känns inte bra när man sedan drar till D, ger rejäla rörelser, känns inte bra.
Jag använder alltid handbromsen .
Som sagt detta kommer endast när motorn startar.. Inte när jag "växlar"
av mattish
Ja det är då inte någon syncning mellan motor och växellåda. Har aldrig hört något om det, varken på volvo, Vw, Ford eller Kia. Det är de bilar jag kört med DSG låda.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]