Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
joel80 skrev:Hur har man räknat då? Har man räknat hela arbetsgivaravgiften som en avgift som bara försvinner? Stor det av den går ju till ens egna "privata" försäkring och pension.
Det är helt objektiv information ??:-/ från Skattebetalarnas förening.

Skattefridagen har räknats fram av Skattebetalarna sedan början av 70-talet. Utgångspunkten är en person som har en inkomst på sex inkomstbasbelopp, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor per månad. Till den synliga lönen adderas löneskatter (arbetsgivaravgifter) och skatter som löntagaren får betala för sin konsumtion. Dessa skatter motsvarar 53,7 procent av den faktiska lönen. Omräknat på årsbasis blir det 196 dagar. Därmed infaller den första skattefria dagen den 16 juli.

Och till er alla som har stått still i er musikaliska utveckling, för er kommer glädjande nyheter men det blir troligtvis inte i någon Volvo reklam.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmla ... terforenas
Användarvisningsbild
av joel80
Jag ifrågasatte inte dig Mwi.. var bara nyfiken på vilka siffror man räknade med.
Bör man inte dra bort den summa som man t.ex får tillbaka i form av pension för att det ska vara "rättvisa" siffror?

Skattebetalarna är ju ändå en intresseorganisation för "minskat skattetryck" och inte är väl dom speciellt objektiva...

" och skatter som löntagaren får betala för sin konsumtion." Menar man då moms på det man konsumerar? Räknas det då 25% på hela summan eller har man räknat mer avancerat med olika momssatser och haft siffror på hur en "normalkonsumtion" ser ut?
Alltså jag är nyfiken på riktigt.
joel80 skrev:Då ber jag om ursäkt, det var inte meningen att vara otrevlig.. Jag fann det lite roligt att du inte kopplade vem det handlade, så skrev kanske på ett sätt som skulle kunna uppfattas som spydigt. Sorry för det.
Jag hade ju nämnt Mia Skäringer innan sthlm gjorde sitt inlägg om jag minns rätt så jag tyckte det var ngt otydligt vilken tjej han menade.
Det skulle kunnat varigt henne sthlm syftat på.
Ursäkten godtas.
Användarvisningsbild
av sthlm
gubbstrutt skrev:
sthlm skrev:Låt oss se hur det skulle se ut om man istället för det goda vänsterhatet satte in yttersta högern i samma Volvoreklam.

2017 är året där Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling i vad som brukar kallas "järnrörshögern" lanserar Volvo XX till de 18% som nu sällar sig till de Sverigevänliga.

Men om jag kikar på intervjuer så verkar hon vara en smart tjej som skapat en image som inte passar henne.

Vilken tjej syftar du på?.
Syftade på trådens huvudperson Silvana Imam.
Så var det utrett :D
Såg idag att Taxi Stockholm har reklam för hennes nya skiva på sina bilar.. Gissar att vissa här måste börja åka Taxi kurir eller 020 nu :shock:
joel80 skrev: Bör man inte dra bort den summa som man t.ex får tillbaka i form av pension för att det ska vara "rättvisa" siffror?
Det är ju mer ett mått på hur mycket av sin inkomst som man själv får ansvara för och hur mycket man lämna till någon annan att bestämma hur det ska användas.

I dagsläget får vi ju faktiskt tillbaka mycket mer än vi betalar in i skatt, för statsskulden skenar ju uppåt igen och man använder mera pengar på Sveriges befolkning i utbetalda pengar och kostnader för servisar, som sjukvård och skola än vad man får in.

Nu kommer det ju tyvärr tillbaka senare som vår kollektiva skuld som vi måste betala av på stadsskulden, helst innan räntan går upp, för då kan det ju bli kämpig att bara betala räntan på alla lånen.
Alexas skrev:Vad har höjda skatter på dåligt bilägande med bilförbud att göra? Det är väll klart att vi som kör runt med en maskin som bränner fossilt bränsle och trycker ut avgaserna i luften och ner i andras lungor också ska stå till svars för det. Skatter behövs både som styrmedel för att människor ska köpa mer miljövänliga bilar och för att täcka alla de kostnader som bilkörningen innebär. Och ja, med tanke på hur fort och omfattande urbaniseringen har skett i Sverige är det inte särskilt konstigt att vi behöver sätta stopp på något sätt i storstäderna. Eller du kanske hade tyckt det va trevligare att till slut ha ett grått moln hängandes över Stockholm?

Och ja, det är så marknadsföring ser ut idag 2016.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Även om det är svårt att tro så finns det ju en värld utanför Stockholm också... Regeringen kan höja fordonsskatterna bäst de vill, folk i övriga landet behöver bilen för att ta sig till ställen och kommer inte sluta köra bil för att någon skatt höjs, så är det.

Kulturen och intresset för förbränningsmotorer är förövrigt väldigt stort i Sverige och om jag tolkar dig rätt så vill ni i VPK göra det dyrt/ännu dyrare för folk som har denna hobby?
KrilleW skrev:Såg idag att Taxi Stockholm har reklam för hennes nya skiva på sina bilar.. Gissar att vissa här måste börja åka Taxi kurir eller 020 nu :shock:
Varför gör du dig rolig? Accepterar du inte andras åsikter?
Användarvisningsbild
av C.W.
där ser man att religion och politik engagerar.
Men detta är väl ett motorforum, så kan vi inte för nu bara lägga ned och acceptera att olika åsikter finns.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]