Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Den går direkt, men är där inte monterat någon varvräknare nu så är det inte säkert att den är inkopplad i huset, vill minnas i alla fall att det är fördragen kabel på 81-, vit/röd kabel som ska finnas bakom huset.

Edit: Vänta nu lite, frågan är om den inte går via bränslerelät!?
Och frågan är om inte färgen skiljer beroende på årsmodell också!?

Edit2: På 81-84 är kabeln svart och kommer från tändspolen (vit/röd går till relät), 85- är den vit/röd och går via relät.

Edit3: Elscheman: http://forum.volvoturbo.net/viewtopic.p ... 933a31b724
Användarvisningsbild
av Frrla
de förklarar en del. de sitter varvräknare där. och jag har kopplat in en 123-ignition. den ville inte ge gnista när den vit-röda kabeln var inkopplad samtidigt på spolen. misstänker att de har bränt mina 2 bränslepumpsreläer också. eftersom jag sporadiskt inte fick pumpen att gå. så har tjuvkopplat pumpen med en kabel ist.

frågan är då, om man ska dra en separat kabel till varvräknaren, och köpa nytt relä bara?

Användarvisningsbild
av Hilmer
Fungerade varvräknaren innan du monterade 123-ignition eller det är ett fel som kommit efteråt?
Man bör ju ur säkerhetssynpunkt se till att bränslepumparna inte går mer än när motorn snurrar, men den biten går ju att lösa utan att blanda in tändspolen ifall man vill det.
Användarvisningsbild
av Frrla
jösses. ja då blev de helt andra bullar. vad tar man signal från annars då, som har med motorn rotation att göra? känns annars som man tar signal från tändningen för att det över huvud taget skall fungera ju...

jag och el är inte direkt bästa polare heller...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Anledningen till att signalen tas från spolen är ju för att inte pumparna ska fortsätta gå när motorn stannat, värdefullt vid kollision eller läckage.
Man kan ju så klart ta signal från annat håll men då försvinner ju säkerhetsaspekten, vet att jag nån gång i min gröna ungdom satte ett skiftande relä via oljetrycksgivaren, på det viset så startade inte bilen förrän den hade ordentligt oljetryck! Detta för att motorn slamrade så hemskt när man gjorde kallstarter och innan oljetrycket blev högt nog.
Men det finns säkert bättre lösningar... :roll: :lol:
Användarvisningsbild
av Frrla
okej. jag får ta och köpa ett nytt relä, se om det löser problemet eller om det också går sönder. Det skulle enligt uppgift fungera ihop med 123. men jag kan inte säkert säga hur de är med de andra 2 reläerna, nu när jag tänker efter, eftersom de satt löst i lödningarna. men ändå fungerade båda innan i den bilen och i en annan (glt) utan problem. fast då tänker jag att de kan ha med att dom var gamla och använda flera år. fick ju byta alla batterikablar och jordningar också...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Är det för att lödningarna släppt som du ska leta efter nytt relä eller har dom bränt?
Just lödningarna är ju ett vanligt fel på dessa, bara att öppna och löda om.
Tror jag har tre relän liggande i olika färger beroende på årsmodell.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]