Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
apersson850 skrev:Nu finns ju i alla fall utökad behörighet, B96, för att göra det lättare att få dra tyngre vagnar, ihop med att bilarna blir allt tyngre, de också. Efter min bil får man dra släp med en totalvikt på 1100 kg med B-kort, 1850 kg med B96, och det är ju rätt stor skillnad. Många vagnar ryms inom spannet 1100-1850 kg.

Sant men problemet är ju att man får koppla en större vagn efter en sämre lämpad bil än en större bil. En gräns rakt över oavsett vilken bil man har hade varit det bästa..
av Assar63
B96 borde vara ordinarie körkort med möjlighet att välja bort släp och få det som undantag på körkortet på liknande sätt som glasögon och automatlåda.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det handlar ju inte bara om att hantera ett släp, utan även om att hantera ett fordonståg. Mindre lämpliga dragfordon klassar ofta ut sig själva genom låg tillåten släpvagnsvikt. Men jag håller med om att hur man än sätter gränserna så kommer det att gå att hitta någon kombination som känns märklig. Under förutsättning att man inte ska kräva uppkörning med släp för vanligt körkort, av alla, alltså, så håller jag med om tanken att enbart släp upp till 750 kg totalvikt skulle vara tillåtna med B-kort. Oavsett bil. Sen kan man sätta en gräns på 2000 kg med B96 och 3500 kg med BE, om man fortfarande vill ha två olika släpbehörigheter.
av Assarsson
apersson850 skrev:Det handlar ju inte bara om att hantera ett släp, utan även om att hantera ett fordonståg. Mindre lämpliga dragfordon klassar ofta ut sig själva genom låg tillåten släpvagnsvikt. Men jag håller med om att hur man än sätter gränserna så kommer det att gå att hitta någon kombination som känns märklig. Under förutsättning att man inte ska kräva uppkörning med släp för vanligt körkort, av alla, alltså, så håller jag med om tanken att enbart släp upp till 750 kg totalvikt skulle vara tillåtna med B-kort. Oavsett bil. Sen kan man sätta en gräns på 2000 kg med B96 och 3500 kg med BE, om man fortfarande vill ha två olika släpbehörigheter.
Dessutom är det ganska stor skillnad på att släpa en tung liten kärra och ett stort ogenomskinligt schabrak med samma vikt.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, så snart det börjar bli trångt, mycket trafik, ska gå baklänges eller som jag hade det häromdagen, ojämnt underlag, lågt hängande grenar (fick ut med sågen), trångt mellan träden och så en husvagn som är 2,5 meter bred och åtta meter lång. Då får man även hålla koll på hur mycket vagnen lutar när hjulen går ner i en håla, så det inte tar i vagnssidan. Bra att ha lite lastbilserfarenhet i sådana lägen... Det är mycket annorlunda än att köra 1600 kg grus på en flaksläp.
Men dra rakt fram på landsväg, då spelar det inte så stor roll vad man har efter.
av mattish
apersson850 skrev:Det handlar ju inte bara om att hantera ett släp, utan även om att hantera ett fordonståg. Mindre lämpliga dragfordon klassar ofta ut sig själva genom låg tillåten släpvagnsvikt. Men jag håller med om att hur man än sätter gränserna så kommer det att gå att hitta någon kombination som känns märklig. Under förutsättning att man inte ska kräva uppkörning med släp för vanligt körkort, av alla, alltså, så håller jag med om tanken att enbart släp upp till 750 kg totalvikt skulle vara tillåtna med B-kort. Oavsett bil. Sen kan man sätta en gräns på 2000 kg med B96 och 3500 kg med BE, om man fortfarande vill ha två olika släpbehörigheter.
Precis, samma gräns som idag för "lätt släpvagn" skulle vara rakt över.
Ingen skulle behöva vara tveksam.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]