Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej köpte för ett tag sedan en begagnad s60. Har ett burrande ljud vid just vid just 1500varv av nån anledning. Känner varken att det rycker eller att bilen förlorar kraft eller något sånt men blir ändå galen på det. Har sökt med ljus och lykta efter folk med samma problem och hitta en tråd från 2011 med någon som möjligen haft samma problem. Men ingen lyckades luska ut vad det var. Har ingenting med drivaxlar knutar att göra för ljudet kommer även vid gaspådrag vid neutral. Har lite funderingar om det kan vara något med ljuddämparen eller katalysatorn.

Övermotorfäste är ny bytt så det kan man räkna bort å. Skulle svida om det var något fel på motorn men eftersom den inte verkar förlora kraft eller går konstig på andra varvtal så verkar det tack och lov långsökt å. Någon som haft liknande problem eller några förslag om vad det kan vara? bilen är även nyservad.
stolvo skrev:Hej köpte för ett tag sedan en begagnad s60. Har ett burrande ljud vid just vid just 1500varv av nån anledning. Känner varken att det rycker eller att bilen förlorar kraft eller något sånt men blir ändå galen på det. Har sökt med ljus och lykta efter folk med samma problem och hitta en tråd från 2011 med någon som möjligen haft samma problem. Men ingen lyckades luska ut vad det var. Har ingenting med drivaxlar knutar att göra för ljudet kommer även vid gaspådrag vid neutral. Har lite funderingar om det kan vara något med ljuddämparen eller katalysatorn.

Övermotorfäste är ny bytt så det kan man räkna bort å. Skulle svida om det var något fel på motorn men eftersom den inte verkar förlora kraft eller går konstig på andra varvtal så verkar det tack och lov långsökt å. Någon som haft liknande problem eller några förslag om vad det kan vara? bilen är även nyservad.
Bara en gissning men skulle kanske i första hand misstänka resonansljud i avgassystemet på grund av bristande upphängning, lite lös värmesköld e.dyl. Den enda gång jag varit med om något liknande var på min 745 GL och då var det just det det handlade om. Kan förstås också vara resonansljud någon annanstans, t.ex. på grund av lite halvdåliga motorfästen eller något i motorns närhet som inte är upphängt på riktigt rätt sätt.
Får hyra gördetsjälvhallen och ta en titt under då! Hoppas det bara är något liknande! tycker dock det är konstigt att det bara kommer vid 1500 varv och aldrig över och under men antar att motorn kanske vibrerar extra mycket vid dom vartalen!
stolvo skrev:Får hyra gördetsjälvhallen och ta en titt under då! Hoppas det bara är något liknande! tycker dock det är konstigt att det bara kommer vid 1500 varv och aldrig över och under men antar att motorn kanske vibrerar extra mycket vid dom vartalen!
Motorn behöver inte vibrera särskilt starkt vid just det varvtalet för att det ändå skall bli en resonansvibration just där. Det handlar mer om vilka frekvenser den pryttel som "resonerar" ("skakar med") är känslig för. Det finns normalt ett visst frekvensområde där den prytteln kan försättas i svängning på samma sätt som motorn. Vid lägre eller högre frekvens (lägre och högre varvtal) kan den däremot hålla sig lugn.
Känner igen mig med min bil (s60 2001). Är som sagt själv vibrationer från någonstans, men dessa har jag i min bil fått fram själv pga att jag bytt till polyretan bussningar lite här och var. Inget som jag stör mig på dock... :wink:
Hej!

Jag skulle nog sätta en slant på frihjulet till generatorn. Hade precis som du ett "burrande". Be en polare hålla lite gas så att varvtalet hamnar när burrandet börjar medans du kikar på multiremmen. Min vibrerade ganska duktigt och orsakade detta ljud! Har du otur och inte byter detta hjul i tid så kan remmen hoppa av och slå sönder kamremskåpa och i värsta fall haka av kamremmen :shock:

Du måste ha ett specialverktyg för att demontera frihjulet från generatorn. Finns på Biltema =)
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]