Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Assar63
Jag har precis köpt en XC70 och för några minuter sedan syntes det köpet i "Min Volvo".
När jag gick in och spanade i vad den ursprungligen utrustats med så finns Polestar med.
Borde inte detta reflekteras i transportstyrelsens register med 230HK och möjligen något annat?

// Martin
Nu är jag grön på området, men läser en hel del här i forumet.
Jag tror jag har läst här på forumet att köparen eller säljaren ska registrera detta och att bilen måste
typbesiktas så rätt data kommer in i systemen.
Så det borde ju stå med bland all data i transportstyrelsens register.

Men någon med erfarenhet kan säkert svara bättre.
Assar63 skrev:Jag har precis köpt en XC70 och för några minuter sedan syntes det köpet i "Min Volvo".
När jag gick in och spanade i vad den ursprungligen utrustats med så finns Polestar med.
Borde inte detta reflekteras i transportstyrelsens register med 230HK och möjligen något annat?

// Martin
Ägaren måste själv åka med bilen efter den chippats med Polestar och registringsbesikta den högre effekten. Det är inget som sker automatiskt. Om man inte gör det så syns ingenting hos Transportstyrelsen.
Ok, antar att förra ägaren inte gjort detta.
Skall dubbelchecka med säljaren om utfärdande av nya underlag till registreringsbesiktning.
Är det ok att köra såhär utan omtypning?
Känns lite kymigt om det skulle vara olagligt.

// Assar
Det är i princip olagligt men det är ett brott av samma natur som att gå mot röd gubbe skulle jag säga. Risken att åka dit är 0.
Ok får se vad säljaren säger.
I princip är det deras puck eftersom jag inte visste om trimmningen och köpte den av en välrenomerad firma.

// Assar
Han skruvar nog upp priset några tusenlappar :)

Skickat från min E6653 via Tapatalk
palmqvist skrev:Han skruvar nog upp priset några tusenlappar :)
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Bilen betalades och hämtades i måndags ;-)
Han kan väl inte på alvar sälja en olaglig bil ;-)
Den var dyr nog ändå!

// Assar
Det du rimligen kan begära är att firman bekostar en registringsbesiktning av bilen. Det kostar 600-700kr beroende på ställe.
av para
Kan ju också vara så att bilen inte har Polestar, kan va borttaget
Inte så troligt men ändå....
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]