- ons 13 apr 2016, 11:14
EliasS: Du frågar hur en 2.0F-motor är? Det är ju till att börja med en E85-motor. Någon citerade en bilannons här "möjlighet att köra på E85". Det lät så blygsamt, så jag tar i och säger att kan köra fullt ut och enbart på E85! Jag har gjort det i 6 år nu. Aldrig tankat något annat. Det är inga större märkvärdigheter med en FFV-motor. (FlexiFuel Vehicle) Motorn har ingen kamrem som måste bytas i en kostsam service. Den har kamkedja i stället. Det finns inget fastställt bytesintervall för den så den byter man vid behov någon gång i en avlägsen framtid. Motorn är från början fabriksutrustad med elektrisk motorvärmare. Om det inte redan är utbyggt med kupéfläktuttag m.m så går det att göra det med "skräddarsydda" modifieringssatser. Om du är spekulant på en FFV så skall du se till att anslutningskabeln till motorvärmaren finns med.
Min motor, som är en -08 har inte så högt vridmoment. 190 Nm och 147 Hkr. Men det kom en uppgradering någon gång där bl.a bränsleförbrukningen sänktes något. (Den är högre än bensin om man kör på E85) Och det gjordes några andra förbättringar också, men jag minns dessvärre inte vilken årsmodell detta kom. Volvos övriga FFV-modeller som är 5-cylindriga 2,5-litersmotorer har ett helt annat vridmoment. Den svagaste har 300 Nm. Men så är det andra markanta skillnader också.
Min 08-motor skall ha olje- och filterbyte var 1000 mil. Jag vill minnas att det är höjt till 1500 mil för den uppdaterade motorn. Men kolla detta först. Någon som vet får gärna klarlägga. Vi undanber oss någon som har hört av någons kompis brorsas jobbarkompis svågers kusins f.d. sambos killes erfarenheter. Bara den som vet kan svara.
FFV-motorn drar mer bränsle per mil på E85 än vad motsvarande bensinmotor gör. Men inte så mycket som kvällspressen och ryktesspridare påstår. Jag har mätt upp blandad körning under 2 - 3 månader och fått fram ett snitt på 1,18 liter/mil. Mätt vid pump. Eftersom jag inte har vridmoment i överflöd, så märks det markant skillnad i bränsleförbrukning om man skall köra med släp. Så om man regelbundet eller periodvis skall dra husvagn eller andra släp så skall man välja någon av dom större motorerna.
Just nu är det inte så goda konjunkturer för E85. Det bedrivs en minst sagt konstig politik för detta i vårat land. Men det har utlovats positiva förbättringar, dock inte förrän efter sommaren.
Sedan finns alla dom här idiotiska ryktena om att FFV-bilar inte startar i kyla, att dom drar hur mycket bränsle som helst, Att det är svindyra och täta servicear etc. etc. Allt sådant kommer från sådana som aldrig har kört någon FFV eller ännu mindre, har ägt någon. Därför skall du vara kritisk till uttalanden när du får "goda råd" om du är spekulant på en FFV. Lyssna på den som vet och har erfarenhet. Det finns några stycken.