Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EliasS
Hej!

Som rubriken lyder är vi på jakt efter vår första Volvo :)
Vi har åkt runt till diverse försäljare sista månaden nu och känner att det lutar åt en Volvo av modell V70 II.
Familjen växer och det känns som en bra bil för oss.

Vi är inga bilmänniskor på så vis att vi kan en massa saker om bilar, eller att vi kräver en sportig bil med fet motor, vi behöver bara en bil som är stor nog och tar oss från A till B

Vi kör inte mer än 1500 / år och har 100.000 att spendera, tips, råd och hjälp mottages vänligen :)
Behövs någon mer information från min sida så säg till.
Mvh Elias
Användarvisningsbild
av Dogfight
Det jag kan rekommendera direkt är att ni borde kolla på bensinbil och inte en diesel då den låga körsträckan kan ge problem med reningen av partikelfiltret på en dieselmotor. Min V70 T4 -13 t.ex ligger på 0.64-0.75 i förbrukning med snålkörning mestadels på 60-80 vägar till o från jobbet med farthållaren inkopplad.
Dogfight.
Användarvisningsbild
av svergie2
En diesel kan mycket väl fungera om man kör en lite längre sträcka någon gång i veckan, men bensin är ju att föredra som du säger :)

Angående utrustning så finns det fem nivåer utöver basbilen:

Kinetic
Momentum
R-Design
Summum

I momentum så finns allt du behöver utrustningsmässigt, Xenonstrålkastare, halvläder etc.

Alla paket bygger på varandra, så väjer du Summum så får du Momentums innehåll plus Helläder, elstol förare, 17" fälgar, elinfällbara backspeglar m.m

Modellår 10/11 ungefär kom en mindre facelift med den nya grillen som har det stora Volvomärket. Modellår 12 kom ytterligare en facelift med led-blinkers i backspeglarna och 5/7" infotainment-system som heter Sensus. 2014 kom den sista faceliften med nya bakljus och helt ny front.

Var i landet finns du? Här är en 2.0F (bensinmotor med möjlighet att tanka etanol) i Bromma. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: http://www.blocket.se/vi/66065590.htm

Skickat från min Huawei Mate 7
av andersuw
Dogfight skrev:Det jag kan rekommendera direkt är att ni borde kolla på bensinbil och inte en diesel då den låga körsträckan kan ge problem med reningen av partikelfiltret på en dieselmotor.
Tycker inte att det finns någon anledning att avstå från diesel enbart av den orsaken. Om filtret börjar täppas till därför att man inte kört tillräckligt mycket med fullt uppvärmd motor för att reningen skall kunna utföras får man meddelande om det i displayen. Då får man helt enkelt köra en liten stump så att reningen kan slutföras. Åtminstone funkar det så på min egen V70 D4 -15.

Jag har en körsträcka på runt 1200 mil om året och kör sällan något annat än korta sträckor under vintern. Ändå har jag inte sett till något varningsmeddelande för partikelfiltret under den gångna vintern (min första med bilen). Den dieseldrivna värmaren hjälper till att snabbt få upp motorn till den temperatur där reningen kan utföras även vid korta körsträckor vintertid.

Däremot är det frågan om man kan "räkna hem" en diesel av de årsmodeller det kan bli fråga om med ett inköpspris på runt 100 000 kr om den årliga körsträckan bara är 1500 mil. Den officiella förbrukningen är i många fall fortfarande så hög på de årsmodellerna att fordonsskatten drar iväg och förtar mycket av vad man kan tjäna in på den låga förbrukningen. Undantaget är här i första hand D2 men jag vet inte om jag vill rekommendera en sådan. Körde nyligen en D2 som hyrbil och kan inte säga att jag fann det särskilt inspirerande. ;-)

Ett problem om man istället kikar på V70 med annat drivmedel än diesel på begagnatmarknaden är att det inte finns så många att välja på. Det handlar kanske om en bil på femton, vilket förstås gör det knepigare att hitta en bil som är "rätt" i alla avseenden.
av andersuw
svergie2 skrev:Modellår 10/11 ungefär kom en mindre facelift med den nya grillen som har det stora Volvomärket. Modellår 12 kom ytterligare en facelift med led-blinkers i backspeglarna och 5/7" infotainment-system som heter Sensus. 2014 kom den sista faceliften med nya bakljus och helt ny front.
Det hände en hel del även i årsmodell 15: Helt nya drivlinor (VEA-motorer, åttastegad automat), nytt infotainmentsystem (Sensus Connect) och (under modellåret) däcktrycksövervakning som standard. Men bilar av de årsmodellerna är nog rätt ointressanta med en budget på 100 000 kr. Sedan har vissa av motorerna uppdaterats en del även tidigare (2010 och 2012).
Användarvisningsbild
av svergie2
andersuw skrev:
svergie2 skrev:Modellår 10/11 ungefär kom en mindre facelift med den nya grillen som har det stora Volvomärket. Modellår 12 kom ytterligare en facelift med led-blinkers i backspeglarna och 5/7" infotainment-system som heter Sensus. 2014 kom den sista faceliften med nya bakljus och helt ny front.
Det hände en hel del även i årsmodell 15: Helt nya drivlinor (VEA-motorer, åttastegad automat), nytt infotainmentsystem (Sensus Connect) och (under modellåret) däcktrycksövervakning som standard. Men bilar av de årsmodellerna är nog rätt ointressanta med en budget på 100 000 kr. Sedan har vissa av motorerna uppdaterats en del även tidigare (2010 och 2012).
Precis, fokuserade dock på "karossen" då jag inte har särskilt stor koll på uppdateringar på motor och drivlina.

Helt rätt med modellår 15 :)

Skickat från min Huawei Mate 7
av EliasS
Hej och tack för svar hittills.

Vi bor i Nyköping, så Stockholm är inga problem, kan tänka oss att åka längre om en bra bil finns tillgänglig också.

2.0F låter ju som en bra motor, ingenting särskilt man behöver tänka på med den? Om D2 är ett bra alternativ utöver att den inte är rolig att köra kan vi absolut kika på den också, vi har som sagt inte några krav på att det ska vara en sportig bil ☺

Bilen vi köper nu kan tilläggas att vi räknar med att äga den åtminstone 6-7 år om det gör någon skillnad, eventuellt längre.

Mvh Elias
av andersuw
EliasS skrev: Vi bor i Nyköping, så Stockholm är inga problem, kan tänka oss att åka längre om en bra bil finns tillgänglig också.
Den placeringen ger er förstås en hel del att välja på inom räckhåll för inspektion och provkörning.
EliasS skrev:Om D2 är ett bra alternativ utöver att den inte är rolig att köra kan vi absolut kika på den också, vi har som sagt inte några krav på att det ska vara en sportig bil ☺
Jag har nog inga större krav på sportighet jag heller. Jag uppfattade dock den D2 -14 jag körde som rätt bullrig och okultiverad jämfört med den D4 -15 jag normalt kör. Även den D3 -16 jag har som hyrbil idag känns klart bättre än D2:an på den punkten.

På svenska vägar hänger nog annars en D2 med skapligt i de flesta lägen fast man säkert får planera sina omkörningar ordentligt och avvakta rätt tillfälle. På de kontinentala motorvägar, särskilt Autobahn, där jag själv regelmässigt kör varje sommar skulle jag också säga att den får svårt att hänga med i trafiktempot i vissa lägen och därför blir jobbigare/stressigare att köra än en motorstarkare bil.

Tycker hur som helst att du definitivt bör prova en D2:a innan du bestämmer dig så att du själv kan bilda dig en uppfattning om hur det funkar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
StefanN skrev:Men om budgeten är 100k kan man ju sluta att titta på allt nyare än -10.
Fanns en del till salu, men inte många 2010 2.0F. 2010 kom en ny ratt som känns aningen modernare i kupén. Men kanske inget att stirra sig blind på då man kan köpa sportratten till en äldre V70II samt att utbudet blir (mycket) mindre
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]