Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min bil (Volvo 740) har börjat ge ifrån sig ett klonkande ljud när den står stilla i lutning med växel i. Klonkandet hörs tydligt när man sitter i bilen och ljudet kommer med jämna mellanrum med cirka 10 sekunder emellan varje klonk. Håller jag handen på växelspaken så känns det som en liten vibration i växelspaken samtidigt som det klonkar. Lägger jag ur växeln i friläge och lägger i handbromsen istället så klonkar det inte. Det klonkar inte när jag kör vad jag kan höra iallafall. Någon som kanske vet vad sjutton det kan vara som gör att det klonkar?
Du menar att det "klonkar" endast vid "start i backe" innan bilen börjar rulla? I så fall måste det vara något i kopplingen, alltså mellan svänghjul, lamell, tryckplatta, e.v urtrampningslager eftersom allt annat står stilla. "10 sek" mellan "klonkandet" låter väldigt lång tid, ändrar sig tiden med lutningen på backen, alltså hur "mycket" kopplingen belastas?

Mvh
Lennart
Du menar att bilen står stilla, motorn är avstängd, ingen handbroms, växel ilagd och koppling uppsläppt. Det det ju då kompressionen i motorn som "håller" bilen och om den då står i lutning så det är ju i så fall möjligt att det kan bli ett litet ryck när motorn sakta "går runt". Kompressionen läcker ju alltid ut sakta, den måste då rulla men det är så pass lite så du kanske inte märker det.

Mvh
Lennart
Det brukar ju räcka att man lägger i växeln när man parkerar även i ganska branta backar, så jag ställer mig lite tveksam till att motorn skulle gå runt... det är ju lätt att se på remskivorna isåfall.

Om det vore kopplingen som slirade såpass mycket, så tycker man att bilen borde vara mer eller mindre okörbar.

Kan det vara något i chassiet eller kraftöverföringen som "sätter" sig, t ex att det knäpper i någon del av kardanaxeln? Fortsätter klonkandet hur länge som helst?
Om bilen står i backe helt stilla, motorn avstängd och man själv sitter helt stilla så klonkar det med växel i, men inte med handbroms dragen. Är det så?? Då måste det vara något med motorn som rör sig. Det kan i.f.s vara i drivlinan också, men intervall på 10sek.?? Då upprepas det ju i alla fall flera ggr. Ska bli spännande att höra lösningen...

Mvh
Lennart

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]