Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ymmot
Har en s80 2012 upptäckte igår att bägge bakljusen är fuktiga på insidan då det rinner kondens vatten i dem.
Tror det hänger ihop med diesel värmaren när den går då bilen blir immig på rutorna på insidan. Har svårt o tro att det är läckage på bägge ljusen men vem vet.
av Schmoyoho
Bump... Jag har bytt bakljus men har samma problem. Hade det inte på de gamla bakljusen dock. Jag antog först därför det var bakljusens fel men felet var dubbelsidigt. Tog in de och lät de torka inomhus och återmonterade dem (drog muttrarna i botten) men igår återkom kondensen. Det intressanta är att jag märkte även att jag hade en väldigt distinkt rand/kant längst ner på bakrutan av kondens. Hade kört kupévärmaren också om det har någon betydelse.

Finns det inte någon form av luftventil från kupén, eller luftutsläpp typ? Kan det vara något fel på den någonstans som gör att det blir fuktig luft i bakluckan som letar sig in i bakljusen? Eller någon som har något annat tips? Vill inte gärna få mina reflektorer förstörda på mina nya bakljus :(
Användarvisningsbild
av Steffe3
Den minst lästa boken (tm) säger att det är helt naturligt dock :/
Volvo skrev:Yttre belysning såsom strålkastare, dimljus
och baklampor kan tillfälligt få kondens på
insidan av glaset. Det är ett naturligt fenomen, all ytterbelysning är konstruerad för att
motstå detta. Kondens ventileras normalt ut
ur lamphuset då lampan varit tänd en stund
Om det däremot inte försvinner efter en stund så är ju nåt galet :???:
Användarvisningsbild
av palmqvist
Steffe3 skrev:Den minst lästa boken (tm) säger att det är helt naturligt dock :/
Volvo skrev:Yttre belysning såsom strålkastare, dimljus
och baklampor kan tillfälligt få kondens på
insidan av glaset. Det är ett naturligt fenomen, all ytterbelysning är konstruerad för att
motstå detta. Kondens ventileras normalt ut
ur lamphuset då lampan varit tänd en stund
Om det däremot inte försvinner efter en stund så är ju nåt galet :???:
Den boken e grymt undetskattad

Skickat från min E6653 via Tapatalk
av Schmoyoho
Jag såg att någon skrev det i en annan tråd (för jag sökte ju faktiskt innan jag postade ;)) men min fundersamhet kvarstår eftersom problemet verkade ha uppstått efter bytet. Perioden maj-december hade jag aldrig kondens och då hann jag med typ hela spektrat av utomhusklimat. Nu har jag haft det några gånger. Även om det är naturligt så vill jag ju helst inte ha det i onödan om det nu är dåligt för reflektorerna. Eller är det en överdriven rädsla?

Ser dessutom ganska sunkigt ut... :(
av AWDvolvo
Om ni ska köpa nya lamphus till baklyktorna så köp ett par nya lamphus av årsmodell 2014- s80! Ni kommer inte att ångra er! :lol:
Väldigt enkelt att byta, sitter med 3 muttrar, kontakt som man lossar, dit med den nya och sen är det klart! Endast felmeddelande på displayen om att ''kontrollera bromsljus'' som du klickar bort en gång varje gång bilen startas. (Man kan få bort felmeddelandet genom att koppla in ett motstånd över bromsljuset)
Jag är supernöjd! Att en sådan detalj kan lyfta bilens utseende så mycket! :-)-)
av Schmoyoho
Det är precis det jag gjorde cirkus i december :) Men jag funderar på att plocka av kromlisterna dock, inte helt såld på dem. Inte på min bil åtminstone.

Någon pratade om damm som med tiden skulle lägga sig i lyktorna och på något sätt agera fuktdämpare. Låter väl inte omöjligt, antar jag. Gamla lyktorna hade ju inte detta problemet som sagt.
av AWDvolvo
Schmoyoho skrev:Det är precis det jag gjorde cirkus i december :) Men jag funderar på att plocka av kromlisterna dock, inte helt såld på dem. Inte på min bil åtminstone.

Någon pratade om damm som med tiden skulle lägga sig i lyktorna och på något sätt agera fuktdämpare. Låter väl inte omöjligt, antar jag. Gamla lyktorna hade ju inte detta problemet som sagt.
Ja jag har väl haft mina i 3? månader nu, inte sett något damm än....
Nästa projekt är 31383204, 31383205 nya dimljus från XC70! Missade ett par på bildelsbasen, nya kostar strax över 1600kr styck, får se om man orkar vänta :roll:
Användarvisningsbild
av helgonet1
Schmoyoho skrev:Bump... Jag har bytt bakljus men har samma problem. Hade det inte på de gamla bakljusen dock. Jag antog först därför det var bakljusens fel men felet var dubbelsidigt. Tog in de och lät de torka inomhus och återmonterade dem (drog muttrarna i botten) men igår återkom kondensen. Det intressanta är att jag märkte även att jag hade en väldigt distinkt rand/kant längst ner på bakrutan av kondens. Hade kört kupévärmaren också om det har någon betydelse.

Finns det inte någon form av luftventil från kupén, eller luftutsläpp typ? Kan det vara något fel på den någonstans som gör att det blir fuktig luft i bakluckan som letar sig in i bakljusen? Eller någon som har något annat tips? Vill inte gärna få mina reflektorer förstörda på mina nya bakljus :(
Kör man med kupévärmaren så ska man alltid ha en lite springa öppen på någon utav rutorna så att kondens har nånstans att ta vägen. När det gäller dieselvärmaren så har jag faktiskt inga rutor öppna, får ingen kondens alls. Går det inte att borra ett litet hål i bakljusen ifrån insidan av skuffen för att ventilera bättre?

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]