Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:Dimensionen är 245/40-18
I den dimensionen lär man räkna med viss spårkänslighet oavsett vilka (bra) däck som sitter på.
DayDreamer skrev:Hur kommer det sej då att det är just Michelin däcken som spårar och inte Pirelli däcken som är stenhårda?
På vilket sätt har du mätt dig till att Pirellidäcken är stenhårda i sidled och hårdare än Michelin?
Jag har valt Michelin denna säsong, men tidigare kört med bl a Continental och Nokian där i detta fallet Nokian Hakka Black är helt klart överlägset allt annat jag kört med! Men jag var inte riktigt beredd att lägga 1500-1800:-/st för dessa nu när man inte kan köpa genom jobbet längre. Mina Michelin gick lös på knappt tusenlappen styck!

Jag reagerade på det du skrev om Gislaved Nordfrost, jag har kört på version 5 och dom hade ett bra grepp och har säkert rullat mot 5000mil nu och det saknas minimalt med dubb! Har hört att det finns två versioner där fabriksmonterade dubb är fyrkantiga och efterdubbat har runda om skillnaden i kvarvarande dubb ligger där!?
Hilmer skrev:Jag reagerade på det du skrev om Gislaved Nordfrost, jag har kört på version 5 och dom hade ett bra grepp och har säkert rullat mot 5000mil nu och det saknas minimalt med dubb! Har hört att det finns två versioner där fabriksmonterade dubb är fyrkantiga och efterdubbat har runda om skillnaden i kvarvarande dubb ligger där!?
Eftersom jag instämde i vad TS sa om Nordfrost och dubbortfallet bör jag tillägga att mina erfarenheter ligger ganska långt tillbaka i tiden. Köpte de Nordfrost jag körde runt år 2000 och om jag minns rätt var det Nordfrost II. Har inga erfarenheter av hur senare versioner skött sig när det gäller dubbortfallet. Men TS har säkert färskare erfarenheter att gå på.
Börjar känna mig lite orolig, köpte Michelin HP Tour GRNX 2015. (235X65, 17")
Körde 1153 mil innan byte till Vintersulor, det saknas nu vid hastig mätning ca 2 mm.
Skulle betyda 1 mm. per 500 mil???
Skulle bli kanske 3,500 mil innan dom är sopslut?
Jag är dessutom en försiktig bilförare med väldigt väldigt få Burnouts ;-)
Michelin som en gång i tiden höll längre än bilarna dom satt på, vad har hänt??
wissel skrev:Börjar känna mig lite orolig, köpte Michelin HP Tour GRNX 2015. (235X65, 17")
Körde 1153 mil innan byte till Vintersulor, det saknas nu vid hastig mätning ca 2 mm.
Skulle betyda 1 mm. per 500 mil???
Skulle bli kanske 3,500 mil innan dom är sopslut?
Jag är dessutom en försiktig bilförare med väldigt väldigt få Burnouts ;-)
Michelin som en gång i tiden höll längre än bilarna dom satt på, vad har hänt??
Ja 2 mm på runt 1000 mil låter lite mycket, även om det bara är fram de slitits så mycket. Kör nu min femte uppsättning Michelindäck på raken (tre på 855:an och två på V70 -02:an). De sprillans nya sommarsulorna (Primacy 3 205/55 R16 91V) kom på så sent som idag så hur det slits har jag ännu ingen personlig erfarenhet av. Dock skall de enligt den ADAC-test jag länkade till tidigare i tråden vara klassbäst (tillsammans med Energy Saver+) ifråga om slitstyrka. Jag hoppas detsamma skall gälla de Primacy 3 225/50 R17 98V som skall monteras på min V70 -15 i övermorgon. :D

Hur som helst har de fyra tidigare uppsättningarna alla uppfört sig på ungefär samma sätt slitagemässigt: Runt 1 mm per säsong (ca 1000 mil) fram och runt 0,5 mm bak. De senaste (Energy Saver) har rentav klarat sig lite bättre än så. Men nu vet jag inte riktigt vad just HP Tour ger sig ut för att vara. De jag kört tillhör antingen kategorin "ekonomidäck" eller ligger någonstans på gränsen mellan "ekonomi" och "performance". Misstänker att även slitstyrkan på Michelin beror en hel del på exakt vilket däck vi talar om.
Vet egentligen inte heller vad som gäller HP Tour ?
Men dom är helt underbara att köra på, får väl trösta mig med det.
Mina "gamla kunskaper" om Michelindäck får jag nog revidera om detta fortsätter.
wissel skrev:Vet egentligen inte heller vad som gäller HP Tour ?
Men dom är helt underbara att köra på, får väl trösta mig med det.
Mina "gamla kunskaper" om Michelindäck får jag nog revidera om detta fortsätter.
Sneglade i brist på bättre alternativ lite på vad som sägs om dessa däck på Michelins kanadensiska sida. I Nordamerika ger däckstillverkarna livslängsgarantier och de för HP Tour ser väldigt bra ut: 90000 km vilket är en bra bit bättre än för Primacy 3 och även Energy Saver. Nu kan de däck som säljs där mycket väl vara annorlunda än dem som säljs här trots samma namn. Men det är ändå en fingervisning. Är du säker på att de verkligen slitits 2 mm redan? Michelin kan ibland vara lite "snåla" när det gäller "startvärdet" som ibland kan vara nedåt 7 mm snarare än 8 mm.

http://www.michelin.ca/tire-selector/ca ... re-details
Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]