Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1066495
Införskaffade i lördags 1 st 740 GLE 1988, drygt 32.000 mil, som reservdelsbil till yngste sonens 740 GLT 1990. Inredningen i 88:an som är blå plysch ser ut som ny under överdragsklädseln, vilket var skälet till köpet då sonens förarsäte är lite trasigt i tyget på ryggstödet, detta efter endast 40.000 mil :shock: Vi ska flytta över hela inredningen till hans bil och skicka skrotet var det tänkt. Nu visar det sig att "skrotet" mest hade kosmetisk rost efter 10 års vila och tanken att göra "lekbil" dök upp.
Problemet: inkoppling av batteri, tändning på men endast oljetryckslampan lyser och bränslepumparna går, startläge och startmotorn snurrar igång direkt och oljetryck har jag direkt, luktar bensin men stiften torra och ingen gnista vid jordning mot gods. Har 12 volt vid tändspolen. Känns lite mysko att bara oljetrycklampan lyser och inget annat. Lyset får jag igång endast med nyckeln i läge 1, skumt. Känns som att elsystemet har svårt att vakna efter Törnrosasömnen...
Någon som har ideer?

Mike
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1066533
Gle -88, är det b230f lh 2,4 eller b230e?
Tänkbart, impulsgivare vevaxel, och/eller reläet som sitter på expansionkärlet. (Styr spridarna).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1066568
Jag tror att det är en K-jetonic eftersom bensinpumpen går med tändning på. I så fall kan skivan i insuget som kärvat. Kolla så det inte läcker bensin från någon slang, och kolla noga på gummibälgen under insuget.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#1066584
mikethebik skrev:tändning på men endast oljetryckslampan lyser och bränslepumparna går
Det kan vara så enkelt som att släpringarna i generatorn och kolen har oxiderat. Laddningslampan jordas där och funkar inte den, funkar inte (en del av) det andra heller. Kan vara fel i instrumentet också. Kolla genom att ta loss och jorda den klena röda kabeln bak på generatorn (i regulator/kolhållare). När den jordas ska (i alla fall) laddningslampan lysa.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1066585
Tack för svar. Slog mig i morse att jag skulle kolla om det satt någon styrbox i den, den saknade ett par relän då jag köpte den. Styrbox fanns men inte inkopplad och märkt med tusch "Volvo 230E -87". Bilen har stått olåst under en längre tid tillsammans med ett 25-tal andra bilar på en privat övergiven gård och dessa bilar har nog fått tjänstgöra som reservdelslager...
Kopplade in boxen som satt i men inget resultat, endast oljetryckslampan lyser vid påslagen tändning, luktar bensin men bilen död.
Tilläggas också att uppgiften jag fick vid köpet var att bilen körts dit för "ett par år sedan".

Mike
av jite
#1067442
Kollat fördelarlock/rotor? Ingen lösning på alla problem, men tänker om det kan svara på att du inte får gnista till stiften.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1067713
Har en dunderförkylning sedan några dagar så liket (bilen...) :) har fått vila ett tag. Tror ändå att just det faktum att endast oljetryckslampan lyser vid påslagen tändning innebär att något gör att det inte ges ström till tändningen, har för mig att jag varit med om något liknande för många år sedan.
Tändningskretsen styr väl de andra lamporna, eller åtminstone laddningslampan?

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1068241
Hur är det med den beryktade Hall-givaren, läser på en del ställen att om den är kass så blir det varken gnista eller bensin, stämmer det?

Mike
Användarvisningsbild
av lennarte
#1068382
Hallgivaren (eller vevaxelgivaren på nyare) ger signal till styrboxarna att motorn "går runt". Får boxarna (både bränsle och tändning) inte den signalen blir det ingen bensin eller gnista. Kolla upp om det är en "E" eller "F" motor du har. "E" motorn har en "bränslefördelare" med ett bränslerör till varje cylinder och har ingen katalysator. "F" motorn har ett gemensamt "rails rör", elkablar till var cylinder och (i alla fall när den var ny) katalysator. Hallgivaren styr inte om lamporna i instrumentet lyser eller inte. Tändning på ger ström till alla lamporna , men alla (i princip) utom oljetrycket jordas genom kolen i generatorn. Ta loss den klena röda kabeln bak på generatorn (flatstift) och håll mot jord. Fungerar alla lamporna då (laddningslampan i alla fall) är felet i generatorn (laddningsregulatorn), lyser dom ändå inte är felet i instrumentet. Förmodligen inte på tänd.lås sidan, eftersom oljetryckslampan (och då eventuellt laddningslampan) fungerar.

Mvh
Lennart
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]